Dagen före dopparedagen

Dagen började på Gunilla klockan 8 för styrbord då det var dags för frukost, då det alltid serveras go gröt, yoghurt och macka. Sedan var det dags för vakt. Det är trots alt dagen före julafton men för de flesta inkluderat mig själv så känns det inte riktigt som jul då det är så varmt. Men även om vi inte har någon snö så är alla riktig taggade på jul ändå. Tänk, man kan ju sola på jul.

Men nu var det dags att lägga tankarna på annat. Nämligen arbetet vi ska göra på vakt. Backisar drog in i byssan (köket) och poster förångades medan arbetsstyrkan under den stekande solen på atlanten skulle slipa nagelbänksben (benen till ett räcke där tamparna sitter fast till olika segel) och diska. Tiden flyger förbi och det var nu även dags att bärga lite segel. Bland annat röjlarna och yttre klyvarn. Man hörde en röst i barkunden som sa

-Hala i gårdingar och gigtåg, fira i skot osv. Detta kan vara svåra ord men efter 5 veckor ute så sätter sig ett och annat udda ord i hjärnan. Idag har även det kärats och oljats in på lite vajer så de inte ska rosta.

Vakten slutade bra och alla tyckte vi hade haft det så trevligt och kul. Det blev därefter sötpotatissoppa med supergott bröd. Detta följdes av lektioner med en hamnpresentation och ett antal broschyrer som man kan kolla igenom. Alla är överens om att de är taggade på Grenada. Idag är det också hög tid att samla in lite klappar. Eleverna har nämligen bestämt att man ska till varandra ge en personlig present. Man ger en till någon och får en, den skulle nu samlas in i tomtens säck. Vem är då tomten kan ni undra. Ja det undrar jag med men det återstår att se imorgon.

Ha nu en härlig fortsatt dag före dopparedagen, juliga önskningar Felicia Henriksson.