Dags för avgång! Nästa, Dublin…

Dagen började tidigt med nattvakt i två timmar mellan halv sex och halv åtta på morgonen, vanligtvis käkar vi frukost till 7:55 men idag hade vi första sovmorgonen på hela resan.

Jag och Aron som hade vakt till åtta gick ut på stan vid åtta för att köpa souvenir men fastnade för en bekant doft. Det var McDonalds. Vi gick in för att köpa frukost och kom ut med en varsin macka och en kaffe. Därefter fortsatte vi till utkanten av stan för att hitta en affär som var öppen, vi gick in och köpte varsin dricka och lämnade besvikna för att det inte fanns några souvenirer. Staden var öde på morgonen, bara ett fåtal personer som gick på gatan lite då och då. På vägen tillbaka tog vi en ny väg och hamnade i en butik som sålde vykort, Aron tänkte köpa men då kom vi på att vi hade gått in i butiken med drickorna och inget kvitto. Vi rusade ut ur butiken och vågade inte gå tillbaka. Vi gick tillbaka till båten och skrattade över vad som hänt och de nya byggnaderna som vi inte sett förut under vistelsen.

Då var det dags för avgång, vi åkte ut runt 11 tiden och jag sov. Vakten började klockan 16 och jag var arbetsstyrka. Den första timmen kommer jag inte ihåg för jag låg på däck med migrän men därefter var det mycket som hände. Vi satte fyra försegel och övermärsen för att öka fart och det gjorde vi. Farten ökades från 2 knop till 5-6 knop och vi hade endast 26 sjömil kvar till Dublin. Efter vakten gjorde vi mikropopcorn som vi fått från befälet. Det vi inte tänkte på var att dom var söta istället för salta och smakade besvärligt. Dagen slutade bra med lite sötsaker innan läggdags.