Dan före dopparedan och hemresa från Santo Antao

Det första jag la märke till när jag vaknade var att jag inte låg i min koj. Så som jag hade gjort de senaste tre veckorna. Men idag och igår har inte varit vanliga dagar på denna resa utan vi har vandrat på grannön Santo Antao!

Klassen delades upp i två grupper igår, där ena skulle bo i byn Ponta du Sol och den andra i Ribiera Grande. Jag hamnade i den sistnämnde. Efter en härlig färje- och biltur där vi såg mycket av öns vackra natur var vi framme i Ribiera Grande. Direkt så påbörjades letandet av boende. Det slutade med att jag och 12 andra klasskamrater hittade en liten lägenhet med tre sovrum, toa och ett litet kök. Supermysigt! Resten av dagen spenderade vi genom att hajka olika vandringsleder runt ön. På kvällen var alla riktigt möra i både huvud och kropp efter resan och gick och la oss direkt.

Lukten av stekta ägg fyllde rummet denna tidiga måndagsmorgon. Några av mina klasskompisar som hade gått upp lite tidigare för att fixa frukost. Vi köpte lite frukost igår på en bensinmack då vi inte kunde hitta en mataffär i staden. För mig blev frukosten lite extra speciell eftersom det varken fanns skålar eller skedar i huset där vi bodde. Det fick bli chokladflingor med mjölk i ett glas som jag slevade i mig med en besticks-kniv. Det funkade superbra! 😊

Efter att ha packat ihop våra saker snabbt och borstat tänderna var det dags att samlas vid kyrkan kl 8. Eftersom vi var så många som delade boende blev priset riktigt bra, 65 kr per person! Vid samlingen bestämde vi oss vad alla skulle göra idag. Vissa ville vandra mera på de olika lederna runt ön och andra ville till Porto Novo där vi skulle ta färjan senare på eftermiddagen. De som valde att vandra har berättat för mig att de var uppe i bergen och gick genom några små byar. De sa också att vyerna var helt magiska.

Vi som drog till Porto Novo (9 st) tog en aluguer längs med kusten dit. En aluguer är som en taxi fast man sitter på ett flak där bak på små bänkar. Att åka sådana var nog en av höjdpunkterna på besöket på Santo Antao. Man fick chansen att se mycket av ön på kort tid, samt att åka fort upp och ner för de slingrande kullerstensgatorna som var lindade kring bergen. När vi väl hamnade i Porto Novo strosade vi runt i staden och pratade lite med invånarna där. En uppgift som vi har här i Kap Verde handlar om migration och hur människor och samhället här påverkas av det. Staden hade lite allt möjligt. Vackra färgglada hus, mysiga smågator och en fin utsikt över havet. Viktigast var såklart att hitta ett internetcafé, vilket vi gjorde. Därefter käkade vi lunch på en restaurang som heter La Lampara. Det var lite kul för han som ägde stället visste precis vart vi kom ifrån så antagligen har elever från tidigare år också ätit mat där. Vi åt supergod pasta med en fräsch sallad som hade mozzarella och tomater. Efter maten la vi oss på stranden och solade de sista timmarna innan samling igen vid färjan. Solen värmde så starkt att den var svårt att gå på stranden barfota, med andra ord häääärligt. Vid strandkanten fanns också massor med stora snäckor som var jättefina. Vi plockade några stycken men tyvärr fanns det inga hela. Det var tillochmed en söt gatuhund som höll oss sällskap, men oroa er inte, vi rörde den inte. I så fall så tog vi alla handsprit. 😉

Kl 15 så samlades hela klassen vid färjeläget. Det var kul att se alla igen för vi alla hade olika upplevelser av vandringen som vi delade med oss av. Många var riktigt trötta vid denna tiden så flera av oss tog chansen att sova någon timme eller två innan färjan kom vid kl 17. Min klasskompis Sigrid hittade en jättehäftig bok i en affär som hon köpte. Det var en slags nationalencyklopedi som handlade om Kap Verde öarna och det bästa var att den var skriven på Franska! (både hon och jag har franska som b-språk). Den var informationsrik och gulligt skriven då författaren skrev i jag-form. T.ex om det handlade om en katt så stod det jag jagar möss och fåglar.

Väl hemma i Mindelo fick reda på att Gunilla hade fått plats till kaj. Alla blev superglada för det innebar att vi slapp åka Berit (vår lilla ribbåt) fram och tillbaka. Annars har vi varit förankrade en bit ifrån hamnen.

På båten fanns middag redo som befälen och bästa kocken Pontus hade lagt fram. Det blev rester från nattamatskylen och det var något vi alla hade längtat efter. Supergod lasagne från gårdagen, någon lax-sås och kycklingvingar var några saker på buffébordet. Efter middag var det styrbordsvakten som hade vakt. Vi andra valde att dra ut på stan till ett internetcafé (såklart) och avsluta dagen med nutella-crêpes.

Idag har varit en händelserik dag med massor av god mat och solsken. Nu taggar vi inför julafton imorgon. God jul allesammans!

Rebecca Bracegirdle