Där hav möter himmel

God morgon, klockan är 06:30 vilket betyder att det är frukost om en kvart. Det är jättekallt ute så ta på er mycket kläder till vakten. Är alla vakna?” Från och med den 25 september så har detta varit vad jag vaknat till varje morgon. Först en knackning på dörren, därefter tänds lampan. Sen möts du i princip av orden ”det är dags att jobba”. Trevligt va?

Livet på Gunilla är något helt annat. Någonting jag aldrig upplevt innan. Du kan tala ren sanning men ändå bilda två helt olika bilder av livet ombord. ”Att bo på Gunilla är konstant arbete, dålig sömn, ingen ensamtid och det värsta av allt, sjösjukan.” Eller… ”Tänk att detta är vår skoltid. Medan andra elever sitter i ett klassrum och skriver prov så är vi mitt på Atlanten på ett seglar skepp på väg till Cadiz.” Livet på Gunilla brukar alltså vara ganska upp och ner. Denna dag, den 11 september är en bra dag, en sådan dag du är tacksam för att vara en del av Gunillas besättning.

Tre knackande ljud, en efter en efter en. Starkt ljus som möter mina nyvakna ögon. God morgon… frukost… vakna? Jag uppfattar inte allt då jag är helt nyvaken. Jag sliter mig upp ur sängen och försöker långsamt med små steg hämta mina kläder. Jag får anstränga mig för att inte fastna i vindens och vågornas lek och tappa kontrollen över min balans. I korridoren möts jag av flera virriga och nyvakna själar som alla (omöjligt att föreställa sig) ska lyckas styra en båt tillsammans, som ska brassa, beslå, klättra, gå ronder, laga mat och hålla utkik på något obegripligt vis.

Väl uppe på däck ställer vi upp inför vakt. Jag vet att jag borde fokusera på Ulf som pratar men det är svårt med en sådan stjärnhimmel rakt över mig. Det tar några minuter och sen möts jag av ljudet av Hans som tar ton, jag mår hon leva, jag mår hon leva… Det är Tindras födelsedag. En av mina bästa vänner här på båten. Att fira en födelsedag på Gunilla är annorlunda. Bättre eller sämre är däremot upp till var och en att bestämma. En födelsedag på Gunilla innebär sötfika vid tre, choklad från dos och att spendera dagen med en massa vänner.

Tindras födelsedag kom till att bli en underbart vacker dag. Bara någon timme efter uppställningen så började himlen ljusna. Från horisontens, linjen där hav möter himmel, spred det sig ett varmt orange ljus som snart gick över i gul. Molnen flöt på himlen på det mest fridfulla sätt. Jag kan inte beskriva det bättre än att det var som att se himlen öppna sig framför en. Redan då kunde man känna i luften att det skulle komma att bli en lyckad dag.

Saga