”Den seglar efter guld, Kaliforniens Guld”

Dagen som många av oss har befarat är nu kommen. Dagen som skulle ta oss från paradiset. Paradiset som satte ribban väldigt högt. Med sina rosa nyanserande stränder, det himmelskt turkosa vattnet och hoppklippor som ej liknar något annat jag tidigare skådat, tror jag att jag kan tala för hela båten när jag säger att Bermuda helt klart är guldhamnen. Men ännu är resan långt ifrån över. Jakten på guldet är fortfarande av intresse och i morse tog vi oss an havet med storm. Vi seglar efter guld, kalifornierns guld.

Ted Gärdestad har skrivit många fina låtar. Låtar om känslor, kärlek och andra gåvor från skaparen. Havet är en stor rubrik om du granskar hans titlar. Min personliga favorit är den berörda låten som passar vår situation ganska bra, Kaliforniens guld. Om vi byter ut Kalifornien mot Atlanten är vi nästan i hamn. På en båt som denna är guld en tolkningsfråga. Stjärnor, stjärnfall, delfiner i mareld är några högt rankade guldtackor. Något som också är guld värt är när kaptenen vid vaktavlösningen talar om att vi ska stänga av motorn och bada från båten. Att få hoppa från relingen, rakt ner i det stilla spegelblanka vattnet. Simma mot ytan och andas in frisk luft när man vet att bottnen är ungefär 1000 meter nedanför är mäktigt. Att inte ha någon som helst aning om vad som finns nedanför. Den blandningen av känslor som uppstår är otrolig. Ren skräckblandad förtjusning. Maktlösheten och förminskningen är stor när man flyter runt på ytan men lyckan, förundran och entusiasmen är allt för stor när man tar ett simtag och känner vattnet strömma över ansiktet och genom håret. Det mina vänner, är guld som väger tungt i både själ och hjärta.

Saltiga i håret befolkades backen med muntra människor som ville sluka mer av solens värme. Andra begav sig ner under däck för att göra det motsatta, ta skydd från solen. I Stora mässen pågick allt från att maila ikapp radioskuggan som berövat oss under vår visit på Bermuda till att ta en tupplur bland småpratet som flöt genom rummet. Då det är avgångsdag var det inga lektioner idag, vilket var perfekt då det var så fint väder. En fin mjukstart på vår 14 dygns resa som tar oss till Azorerna. Ett sjöben som enligt förhoppningarna kommer medföra både fin segling med full rigg, mysiga nattvakter och en del spänning så att vi verkligen får befara havets mäktigheter. Att även få en smakbit av alla himmelns olika utbud av guld står också på listan. Med blixtrar som följs av dundrande åska är lika mäktigt som skrämmande. Ja, förhoppningarna är stora och många.

Nu börjar det bli dags att samla guldet från solnedgången då vi ska ersätta solen mot månen. Hoppas hon värmer er på andra sidan jorden lika mycket som hon gjort för oss idag. Jag sitter i Stora mässen och alltfler vaktmedlemmar börjar ramla in för att drömma sig fulla medan Gunilla ligger i tryggt ansvar av vakthavande vakt. Det har varit en händelserik dag och energin behöver en påfyllning. Jakten på guldet får ta sin fortsättning imorgon. ”När det blivit dags att sova och att drömma sig full, då kan alla stjärnor lova Kaliforniens guld”

Emelie O, Babord