Den sista potatisen

Som styrbordare blev jag purrad kl 03.30 för att ha vakt 30 min senare.

Under vakten var jag post medan arbetsstyrkan satte och bärgade (tog ner) hela 7 segel på 1 timme, ett svettigt arbete som troligtvis ledde till många blåsor på händerna.

När vakten var slut kl 08.00 var det dags för frukost. Eftersom det är söndag fick vi stekfrukost bestående av bacon, ägg och stekt potatis. Den sista potatisen vi hade kvar på båten. Potatis är inte det enda som tagit slut; för tillfället har vi inget smör, nästan inga ägg, väldigt lite mjölk, toapappret börjar ta slut och vi har nästan inga frukter och grönsaker. Som tur är fungerar det, för snart är vi framme på Grenada. Idag är det 3 dygn tills vi är framme på Grenada, vi i styrbord har bara 7 vakter kvar som 4-8 vakten. Jag kommer sakna 4-8 vakten med vackra soluppgångar och nedgångar, underbara stjärnhimlar och goa vaktledare.

Efter frukosten hade vi frivakt och kl 11.50 serverades blomkålssoppa till lunch. Eftersom det är söndag hade vi inga lektioner efter lunch, istället hade Anne-Li, vår lärare ombord, gjort en rolig tipspromenad som vi gick.

Ac:n är fortfarande trasig, den kan inte lagas förrän vi kommer till Grenada. För att vi ska stå ut med den konstanta hettan ombord har befälen byggt en saltvattendusch på däck. Detta uppskattas av eleverna, men kanske ännu mer av vissa befäl, vilka springer runt som små barn i vattenstålarna.

Kl. 14.30 hade vi en säkerhetsövning. Vi övade på vad vi skulle göra om livbåtslarmet gick, och hur man använde olika bårar vid olika tillfällen. Efter övningen var det stormöte, där alla på båten samlades på däck för att uttrycka sina åsikter om tillvaron ombord.

Efter stormötet hade styrbord vakt igen. Vi övade oss på vad olika tampar heter och bärgade (tog ner) och beslog (knöt ihop) segel. Under vakten åt vi middag, köttisarna fick köttfärslimpa med ris och brunsås och för vegetarianerna var det kikärtsbiffar med ris.

Nu är vakten slut och styrbord börjar göra sig i ordning för att gå och lägga sig, ännu en dag har passerat här på Gunilla. God natt från 44 ungdomar på en båt mitt ute i ingenstans.

Elvira