Det gula palatset

Ännu en gång så satt vi på en buss med pastasallad och macka packad i ryggsäckarna lite tidigare än vad vi hade önskat. Vi satt 22 stycken på var buss och halv sov de 45 minuter på väg till staden Sintra.

Vi började gå ifrån staden upp på berget där det palatset dit vi skulle till låg. Vi började gå och efter ungefär 10 minuter så kom regnet, denna gången var vi lite mer förbereda på dåligt väder än förra gången då alla gick och frös mest hela dagen. Vi gick uppförs i ca 30 minuter tills guiden insåg att vi hade gått fel och vi fick börja gå ner för backen. Alla blev lite griniga när vi var blöta och hade gått fel, sedan gick vi en stund till för att komma upp till ingången av palatsets område. Sedan gick vi igenom en skog och upp för trappor för att komma till det gula palatset. Vi åt våran pastasallad och gick sedan runt i palatset i grupper och kolla på alla rum som hade en egen funktion som till exempel ”the tea room” och ”the smoking room”.

Efter rundturen så fikade vi på kaféet som hängde ihop med palatset, vi begav oss ned för berget och gick genom staden. En av de saker vi såg var ett hus där H.C Anderson hade bott i ca 4 månader och skrivit en del av en av hans böcker. Sedan fick vi gå runt i den högre delen av staden tills att vi skulle åka buss igen. Många strosade runt och kollade i affärerna och köpte julklappar eller fikade.

Vi åkte buss ner till Lissabon och kollade på Upptäckarnas Monument som var längs vattnet, det var en skulptur av en båt med 32 sjöfarare på och en drottning. Det ska representera fartygen som seglade från Belém, det var bland annat fartygen som upptäckte Indien.

När vi kom hem var vi alla trötta efter en lång dag, vi väntade in middagen med lite plugg och sedan serverades korv med bröd och potatis. Efter middagen så kollade några på film i stora mässen tills att vi skulle gå och lägga oss.

My Wallin

Nab 2023