Drakar och kultur

Nu är vi inne på den fjärde veckan av denna underbara resan, min dag började 5:30 då jag skulle sitta ankarvakt.

Jag blir purrad med information om att det är tio minuter kvar tills att min vakt börjar och för att min kompis ska helt säkert veta att jag vaknat ställer hon en fråga till mig, denna frågan är väldigt specifik och frågan löd ”vilket drake i draktränaren skulle du helst vilja ha själv?”. För mig är detta ett klart uppenbart svar, självklart skulle jag vilja ha Tandlöse om jag så kunde, och även om detta handlar om en barnfilm så blev detta en av de mysigaste purrningar jag varit med om. Vakten var lugn och eftersom vi låg vid ankare kunde jag och min kompis ta en varm kopp te och ha en härlig och lugn morgon innan båten fylls med liv igen när alla andra vaknar.

Frukosten serverades och resten av båten vaknade till liv och staplade in i stora mässen med sömnen kvar i ögonen och håret. Efter frukosten hann vi knappt med en uppställning då vi idag skulle på besök hos Garifuna folket. Vi åkte vår båttaxi in till land och mötte upp två stycken bilar som förde oss till ett litet museum. Väl där fick vi en lite guidad tour med information om garifuna folkets ursprung och historia, vi fick veta lite historia kring deras musik och de danser de dansar och även mat som de ofta tillagar. Efter muséet åkte vi vidare till en resturang som drivs av ett antal personer som tillhör garifuna folket. Där fortsatte de att berätta för oss om deras tro, mat och dans. Vi fick se hur de tillagar cassava bröd och vi fick även smaka på det. Ett väldigt tunt bröd gjort på cassava roten, brödet var väldigt gott och liknade lite smått vårt svenska tunna knäckebröd i utseende. Till brödet fick vi även en liten sås som var gjord på kokosnötternas fruktkött, vitlök och flera andra ingredienser.

Under vårt möte med Garifuna folket fick vi ta del om deras mat, tro och historia. Vi har lärt oss mycket om ett folk vi knappt hört talas om innan vi kom till Belize. Vårt besök avslutades med en presentation av deras vanligaste danser innan vi skulle bege oss.

Styrbord som idag har vaktdag begav sig tillbaka mot Gunilla och även om jag har frivakt valde jag att följa med. Jag tog denna regniga dag som en dag att ha lite spa dag och egentid. Här på båten har det även börjat fixas inför Gunilla festivalen som skulle starta ikväll men på grund av äckligt svenskt väder valde vi att förflytta den till imorgon då den Beliziska solen ska komma fram igen.

Och slutligen undrar jag vilken drake ni helst skulle vilja ha, samtidigt som vi hälsar från varma Belize till kalla Sverige.

Sa2023

Midskepps - Klara Nordström