Du gamla du fria

Idag är det ingen vanlig dag här ombord på Gunilla, för idag är det Sveriges nationaldag. Midskepps dag inleddes med en lång sovmorgon, något som är extremt sällsynt här ombord på Gunilla. Därefter bjöds det på smörgåstårta i stora mässen, följt av en hamnpresentation inför vår sista hamn Portsmouth.

Vid tvåtiden stod vi alla redo och laddade uppe på ett soligt däck inför en femkamp mellan vakterna. Första kampen var ”fem minuter sen till vakten”, som gick ut på att varje vakt utsedde tre kandidater som skulle ta på sig sitt seglarställ så fort som möjligt. Därefter var det ”brasskamp”, det vill säga dragkamp. Efter en vinst och en förlust i brasskampen var det dags för den tredje kampen ”sluta tampas”. Tävlingen gick ut på att en gårding, det vill säga en flätad tamp, skulle dras igenom hela vakten, under seglarstället, från arm till motsatt ben, för att sedan avsluta det hela med en råbandsknop. Efter åtta minuters kämpande fick vi äntligen njuta av ett välförtjänt trefika, beståendes av smaskig hallontårta som kockarna bakat. Femkampen, som istället slutade som en fyrakamp, avslutades med knoptävligen ”knop, knep, knut”. Hela vakten skulle då hålla i en gårding, för att tillsammans göra en pålstek, utan att släppa tampen. Styrbord klarade det på en halv minut, till skillnad från oss i midskepps som till slut blev stoppade efter tjugo minuter. Trots att vi slutade på en tredjeplats och babord på en förstaplats, var vi ändå glada efter en rolig och skrattfylld eftermiddag.

Innan kvällen kunde inledas, slutförde vi vår dagliga städning av elev- och befälsinredningen. Därefter serverades det till middag hasselbackspotatis med köttfärslimpa och svampsås, följt av ett musikquiz i stora mässen som avslut på dagen. Slutligen vill jag bara passa på att önska er där hemma en fortsatt fin och trevlig nationaldag.

Emilia Tunqvist, Midskepps vakt