Efter all sjösjuka

Efter tre långa dagar med mycket spya och människor liggandes på däck, så mojnade den piskande vinden av. Tre tuffa dagar hade bestått i hårt slit och en värld som man inte visste var som var upp eller ner. Nu när vinden tagit en västlig riktning var det äntligen dags att vända seglen mot La Palma.

Tre vänliga knackningar från rondmannen väckte upp hytten, klockan var 11 och lunchen skulle serveras om 20 minuter. Man fick slita upp kroppen ur sängen efter en hård natt, Gunilla hade kastats runt som en vilsen plast anka på de sju haven. Kocken och eleverna hade kastats runt i byssan men ändå lyckats få ihop en ordentlig fläsk bit med löksås och potatis. Det behövs att man äter mycket för att orka med att sätta segel och bärga dem efter order från befäl. Efter en ordentlig lunch var det dags att borsta tänderna och dra på sig seglarstället. Fem i tolv var det viktigt att vara på däck för att avlösa 8-12-vakten.

Kaptenen berättade att man idag kunde skymta Madeiras bergskedjor i horisonten, det var en härlig syn att få se land efter att båten kastats ut i Atlanten. Vinden hade avtagit under natten och det var dags att beslå segel och starta motorerna. Kaptenen informerade att vi behövde ta oss västerut för att sedan lägga förpiken söderut mot La Palmas spets. Enligt väderrapporterna skulle vinden vridas, därför tog vi höjd för att kunna maximera farten och fylla alla segel med vind. Efter fyra och en halv timmes slitande på däck som bestod av underhållsarbetesamt beslagning av segel var det dags för lektioner och vi startade med en avstämning med DOS (Director of studies) för att kunna se hur vi låg till med reseuppgifterna.

Första lektionen var matte som sedan uppföljdes med fysik innan det var dags för middag. Idag hade kockarna haft kul i byssan då det skulle serveras en specialgjod vegetarisk lasagne up-spicad med aubergine. Det var en fantastisk måltid med bra smak och perfekt styrka. JAg blev mätt och belåten och nu väntas en till lektion innan det är dags att vila för att bli purrad av rondman runt 23.30 tiden. Sedan väntas ännu ett pass med arbete på däck som med stor säkerhet kommer bestå utav bärgning av olika segel och en hel del kvailning.

Mathias Freiman sjd2023