Efter påsk kom vardagen igen

Jahopp, då har man firat även påsk på Gunilla.

Efter mycket påskgodis från fiskedammen, utmaningar och tävlingar var det dags att återgå till skolschemat som vanligt. Trots att det är långt kvar hem känns det ändå som att säcken håller på att knytas ihop och att uppgifter behöver lämnas in till de hungriga lärarna där hemma. Det känns både skönt för att det bevisar att vi snart är hemma men också lite påfrestande då vi faktiskt behöver ta tag i våra studier rejält. Som tur är så är det intressanta uppgifter som är kul att skriva då vi själva har sett de orättvisor, kvarlevor och miljöer uppgifterna handlar om.

Mellan lektionstimmarna har vi självklart vakt. De senaste vakterna har gått långsamt då det inte finns så mycket att göra när vi går på motor och inte seglar. Idag stack vakten däremot ut då vi fick finbeslå alla råsegel och träna på att beslå stagsegel snyggt. Det var härligt att få prestera och röra sig igen efter mycket lathet kring påsk. När vakten kom ner från masten överraskades vi av sötfika. Kocken Sporres berömda paj. Tror det är svårt att förklara för er där hemma hur mycket sötfika drar upp stämningen här ombord, trots att fick massor av påskgodis. Det är helt enkelt det lilla som får alla på väldigt gott humör.

Med händelserika vakter och överraskande sötfika går dagarna fort och vi är redan uppe i 28 dagar på vår resa hem. Sjömilen minskar snabbt, timmarna rullar på och hoppet ser ljust ut. Vi kommer hem snart!

Tack och hej!

//Amanda i babord