El Hierro – Utflykten som förändrade allas förväntningar

Igår kom vi fram till El Hierro. En ö som inte alls var på kartan innan. Men eftersom vi tidigare i naturkunskapen hade skrivit lite om ön till vår jämförelse så hade vi iallafall lite koll på vart vi befann oss, men en sak som var säker efter gårdagen är att denna lilla ö inte är en shopping ö.

Idag väcktes vi för att åka på en utflykt med buss runt ön, något som kom till att överraska de flesta. Vi började med att åka till “la pena”, en utkiksplats som var bland det vackraste jag sätt. Här fick vi ta en kaffe om vi ville, eller bara njuta av den underbara utsikten. Efter detta åkte vi vidare till ännu en utkiksplats. Även denna var helt underbar. Åt ena hållet såg man en typ av natur som påminde lite om Irland, och åt andra hållet utsikt över havet och en annan typ av landskap. Efter detta fortsatte utflykten till ett vackert skogsområde där träden var i alla typer av former. Här fick vi gå runt och titta lite om vi så ville det. Redan vid denna punkt av utflykten så var alla jättenöjda med allt vi sett och fått uppleva, men utflykten var inte över än. Nu skulle vi till saltvattenspoler och bada. Alla bytte om till badkläder och hoppade en efter en i. Vågorna skvalpade över stenmuren som skilde havet från poolerna, riktigt mäktigt. Det femte stället vi skulle besöka var det minsta hotellet i Europa, med endast fem rum. Hotellet var väldekorerat och otroligt mysigt. Vi stannade ett tag och lyssnade på Moa G som satte sig vid pianot och spelade. Nu var jag helt säker på att inget kunde slå allt vi fått uppleva, men så fel jag hade.

Den sista destinationen på vår utflykt skulle varit på en quesadillas fabrik, men på grund av covid-19 var den tyvärr stängd. Först blev jag lite besviken, men efter att få reda på att vi istället skulle till ännu fler saltvattenspooler så var jag mer än nöjd, speciellt när dessa pooler hade kristallklart vatten och strålande sol. Här härjade vi runt ett tag tills det var dags att åka tillbaka till Gunilla. Helt slut kom alla hem med helt nya förväntningar av ön, El Hierro hade helt klart överraskat oss efter denna underbara dagen.

Ella Frisk