En annorlunda valborg

Idag, valborg, var ingen vanlig dag ombord utan en dag fullspäckad av festligheter som vår kära festkommitté här ombord hade anordnat. Inte nog med allt valborgsfirande var det även fredag vilket här på båten numera innebär ”Fancy Friday”.

”Fancy Friday” innebär att man skall piffa till sig lite extra varje fredag. Det gör vi för att pigga upp och sätta lite färg på tillvaron som lätt blir monoton under långa sjöben som detta. Jag själv valde att piffa till mig med rött läppstift, en härlig sjal och ett par solglasögon. Här på båten går vi nu annars endast runt i antingen arbetskläder eller mysiga kläder vilket gör att det kändes väldigt festligt att se alla andra samt att själv känna sig lite extra ”fancy”.

På eftermiddagen drog vi i gång med valborgsfirandet. Vi hade dagen innan delats in i lag och hade fått reda på att man skulle genomföra en hinderbana, eller forsränning som de kallade det. För att få delta var man i laget tvungen att hitta en sponsor som var båtrelaterad. Man kunde till exempel välja att vara sponsrad av något befäl på båten eller en plats ombord. Utifrån denna sponsor skulle man sedan klä ut sig. Mitt lag valde att bli sponsrade av vår maskinist Hasse och satte därför på oss arbetsoveraller. Av någon anledning som jag själv inte kan förklara valde vi även att fylla overallen med handdukar för att det skulle se ut som att vi hade extremt stora rumpor vilket såg väldigt komiskt ut.

Alla lag hade hittat på fyndiga sponsorer och utklädnader. Den fruktade forsränningsbanan bestod av nät man skulle krypa under, fendrar man skulle ta sig igenom, däck man skulle hoppa över och inte minst iskallt vatten som sprutade från olika håll. Alla lag sprang banan var för sig och tiden stoppades inte förrän alla lagmedlemmar tagit sig igenom. Det var väldigt underhållande att titta på alla lag som sprang i sina olika utklädnader. Det var inte det lättaste för mitt lag att ta sig igenom hinderbanan med våra gigantiska rumpor men även om det inte gick särskilt snabbt var det väldigt roligt.

Klockan halv åtta på kvällen var det dags för dagens sista festlighet, valborgskören skulle uppträda. Vi alla samlades ute på däck för att lyssna på kören som bestod av både elever och befäl. Dagen till ära hade vi även en projektor ute på däck som projicerade en brasa på en av väggarna vilket var väldigt mysigt. Körsången var verkligen stämningsfull och jag tror alla som lyssnade blev förvånade över att vi har så många ombord som är så duktiga på att sjunga.

Idag har varit den mest annorlunda valborg jag har varit med om men även en av de absolut bästa och minnesvärda.

Alva Strandberg, Styrbord