En bättre kväll

Idag skulle för min del troligtvis bli en ganska tråkig dag då det för min vakt har varit hamnvaktsdag. Men trots att det ända vi under de första timmarna på dagen gjorde i princip var att slipa och måla i rännsten samt på räcken så slutade dagen upp riktigt bra med ett leende på läpparna. Ikväll var det nämligen äntligen dags för en efterlängtad kvällsaktivitet som midskeppsvakten anordnat.

För över en vecka sedan presenterade midskepps förslaget att alla vakter någon gång under resan skulle anordna en aktivitet av något slag åt de andra vakterna, och denna nu var det dags. Vi fick egentligen inte veta särskilt mycket om vad vi faktiskt skulle göra för något utan den enda vi visste var lagindelningarna på ca 5 personer per grupp, att vi skulle mötas på stordäck kl 21.00 och att vi skulle få extrapoäng ifall hela laget klädde ut sig efter något speciellt tema. 20.30 var det helt enkelt full fart i elevinredningen och folk sprang åt höger och vänster för att fixa med sina utklädnader. De olika lagen klädde sig bland annat till olika djur, emos, paradise hotel-deltagare, fiskare, våran maskinist Marco och mitt lag klädde ut sig till den typiska nörden i filmer. Det var fantastiskt roligt att se hur alla verkligen gick in i sina roller fullt ut och agerade enligt hur de klätt ut sig.

När klockan slog 21 så stod vi alla där ute på däck redo och taggade på att få reda på vad vi skulle göra. Vi fick berättat för oss att vi först skulle gå på en tipspromenad i lagen runt om på däck och sedan när vi var klara gå ner i stora mässen och vänta på vidare instruktioner. Själva frågorna på tipspromenaden gick ut på en fråga om vem som var mest eller bäst på … och sedan tre olika svarsalternativ på oss elever. En fråga kunde till exempel vara ”Vem är sötast?” eller ”Vem är bäst rondman?” och svaren man kunde välja mellan var 1. x. 2. med tre olika namn. Sedan när vi gått klart tipspromenaden och svarat på alla frågor så samlades vi precis som vi blivit tillsagda att göra i stora mässen där vi fick lämna in våra svarsblanketter. Vi fick då reda på att varje fråga ledde till en utmaning som på något sätt var kopplad till frågan och där de tre svarsnamnen skulle tävla mot varandra i utmaningen. Om man då hade svarat namnet på den som vann utmaningen skulle man då få ett poäng och på så sätt skulle det vinnande laget utses. Som sagt var frågorna sammanlänkade med utmaningarna så tävlingen som tillhörde vem som var sötast var exempelvis att de tre deltagarna skulle äta en donut med socker på under så kort tid som möjligt utan att slicka sig om läpparna. Rondmanfrågan gick ut på att vika handdukar och lakan på så kort tid som möjligt på ett korrekt sätt osv. Totalt var det 8 utmaningar och jag skulle tro att varenda en av oss fick sig ett gott skratt flera gånger under utmaningarna.

Till sist räknades i alla fall poängen ihop och av de tre lagen som hade en delad förstaplats poängvis så utsågs det vinnande laget genom vilket lag vi alla ansåg hade bäst utklädsel och då fick högst applåder. Det vinnande laget blev i slutet emo-laget som vann en påse godis att dela på. Jag tror inte att någon egentligen brydde sig om huruvida kvällen slutade i vinst eller inte för det viktigaste var ju ändå att vi skulle ha roligt och det kan jag garantera dig som läser detta att vi hade.

Tack midskepps för en fantastisk kväll!

Mira, Styrbord