En billig start av 2021

Bananträd, “si, si, si” och en blandning av spanska och engelska beskriver denna dag väldigt bra. Vi for omkring på andra sidan ön och försökte att bli förstådda och vi lyckades faktiskt ganska bra. Efter gårdagens firande låg staden tyst, men vi lyckades ändå få denna dag att bli en av de bästa.

Idag är första dagen på 2021. Igår var sista dagen av 2020, skönt. Vi välkomnade 2021 med att slå glas klockan 00.00, men jag gick och lade mig kort därefter. Man vill ju inte sova bort första dagen av 2021, man måste börja på topp. Dock så sov jag till 10.50, men en sovmorgon är alltid väl behövd. Speciellt efter året 2020.

Planen idag var att ta sig till naturreservatet, den planen rentav sket sig. Tyvärr. Vi hade ingen aning om vart vi skulle hoppa av bussen så istället hamnade vi i öns största stad Los Llanos. Eftersom att det just är första dagen på 2021 så låg staden och sov. Absolut inget var öppet, endast ett fåtal restauranger. Vi hade fått höra av några i klassen som varit här någon dag innan att det fanns en fantastiskt mysig restaurang med havsutsikt nere i Tazacorte. Så vi ändrade på planen och försökte hitta en buss som skulle ta oss ner till Tazacorte. Att hitta en buss var inte svårt, då slutstationen av bussen vi åkte från Santa Cruz var ett resecentrum. Problemet var bara att bussen inte skulle gå förens om en och en halv timme. Så vi ändrade planen igen och började istället leta efter en taxi, detta till skillnad från våra andra planer gick toppen.

Vi hittade en taxi som hela gruppen kunde åka med i för endast 12 kr per person (!!!). Tack vare denna fantastiska taxichaufför så kom vi ner till Tazacorte. Smarta som vi är så kom vi på den geniala idén att gå och kolla så att restaurangen faktiskt var öppen idag, för tro mig det är aldrig kul att märka att en restaurang är stängd när din mage skriker efter mat. Vi började då att gå mot vart restaurangen skulle ligga. På vägen dit gick vi förbi en mack, det var två i gruppen som var törstiga så vi beslöt oss för att gå in och köpa lite dricka. För mig (och alla andra) så slutade detta snabba besök i glass. Vilket var väldigt gott och otroligt billigt, en magnum för ungefär 10 kr. Ännu en anledning till att jag vill flytta hit, billig mat och vackra hus. Vad mer kan man begära? Men jag köpte även ett bröd, en stor limpa. Varför vet jag inte, för vi får väldigt mycket bröd här på Gunilla. Nu har jag iallafall en limpa i lådan inne i hytten.

Utsikten från macken var sagolik, man såg hela havet och under oss var det bananodlingar. Då slog det oss att vi kunde ju ta en närmare titt på bananodlingarna innan middagen. Så vi letade upp en liten stig mellan några hus där bananträden växte. Vi kom så nära bananträden att om vi hade velat hade vi kunnat plocka bananer. Sorgligt vis nog så var bananerna helt gröna, så det blev inget. Vår lilla banan vandring hade tagit ett tag så när vi var klara så var det dags för middag. Vi satte oss då på uteserveringen med utsikt över vattnet, helt underbart. Vi började med att beställa in en nachotallrik att dela på, sen beställde jag en vegetarisk hamburgare och ett glas apelsin och jordgubbsjuice. Jag beställde in all min mat på spanska, vilket jag är väldigt stolt över. Maten var fantastiskt god och ännu en gång var det fruktansvärt billigt. Allt mitt gick på 9€ och tro mig det var en riktigt stor burgare. När vi ätit klart ringde vi samma taxichaufför för att be honom köra oss tvärs över ön, såklart ville han detta och vi behövde denna gången betala 70 kr var. Vilket inte är mycket alls jämfört med vad andra sagt de skulle behövt betala för en resa rakt över ön.

Trots att våran första plan gick väldigt dåligt så blev dagen helt fantastisk. Billig middag i solnedgången omringad av vackra hus och folkabussar, vad mer kan man begära? Inte mycket. En fantastisk bra början av 2021.

Av: Alice Hakenmyr sa2023 BABORD