En bit av Sverige

Dagen börjar med en taxi, en så kallad "safetaxi", det står män i vita skjortor med bilnycklarna i handen utanför utgången från hamnen. De väntar på oss. Vi förhandlar om priset på ett sådant där obekvämt sätt, vi spelar till och med in konversationen då vi fått tips från tidigare elever. Vi gör allt för att få en bra deal.

Tillslut kommer vi fram till ett bra pris och bestämmer oss för att hoppa in. Väl inne i bilen så sitter man bekvämt, sköna säten samt fungerande AC, någonting som vi inte alltid haft lyxen att ha.

Vi hade redan bestämt oss redan dagen innan vart vi skulle på denna frivakt, Ikea. En liten bit av Sverige mitt i Santa Domingo. Taxichauffören är lite osäker på vad vi menar, men efter att ha visat honom en bild på den så välkända blågula byggnaden så fattade han direkt. Med en fart på fyrtio kilometer per timme så bar det av. Det tog kanske dubbelt så lång tid som Google Kartor utsedde, men vad gör man inte för svenska köttbullar mitt i Karibien.

Väl ståendes framför den hemtrevliga stora blåa byggnaden så kände vi alla en gnutta hemkänsla. Vi spatserar in genom ingången, precis som om vi äger stället. Vi märker snabbt att vi är hemma, trots att det mesta är översatt till spanska så förstår vi alla precis allt. Upplägget är detsamma som i Sverige, varuhuset är format på precis samma sätt, allt bara känns rätt.

Vi gick direkt mot restaurangen redo för att äta tills vi spricker, men kanske inte allt så redo. Vi kollar på varandra och säger tillslut, "ska vi och kolla runt lite först" , ingen av oss var kanske inte riktigt så hungrig som vi först trott. Men tack vare att vi inte satt oss ner på den välbekanta restaurangen så var vi allt mer hungriga när vi väl var färdiga med våran rundtur av våran lilla bit av Sverige, vi hade självklart hamnat i den lilla mataffären som så perfekt ligger vid utgången.

Att se Marabou liggandes i driver på en hylla i ett främmande land kan vara det bästa som finns, att sedan va lite småhungrig hjälper bara suget efter de guldfärgade king-size förpackningarna och vad som finns i dem. Att få i sig en liten bit Marabou är precis som att få i sig en liten bit av Sverige.

Vidar