En bra men dålig dag

Denna dag är nästan alltid en bra dag! Lönen eller studiebidraget kommer antingen idag eller dem kommande dagarna, solen lyckas nästan alltid kika fram och man kan unna sig en glass från ICA med pengarna man jobbat så hårt för. Sen går man hem, njuter av solen och äter en god måltid, mums.

Så här kan det se ut på en vanlig lönedag, men en lönedag på T/S Gunilla ser helt annorlunda ut. En våg kastar alla sovande barn från ena sidan av sina kojer till andra, det är inte ett långt avstånd så i stället för att vakna lugnt och fröjdefullt får man en smäll i ansiktet, av väggen. Kanske inte exakt så men jag skulle ändå vilja påstå att det inte är för långt bort från verkligheten. Rondmannen kommer in och tänder i taket, huvudsakliga målet är att få upp en person i hytten som kan ha ansvar för att väcka dem andra, ingen var den personen idag. Rondmannens mål lyckades inte men hytten tog sig ändå upp på benen i god tid till uppställningen, dessvärre var representativiteten på frukosten lägre än önskat. Vakten kickstartar med en skönsång från styrbordsvakten och en lugn stund i solen, efter ca 1h kommer Torben, vår kapten, med en gisslek till oss. Kan ni gissa vad som var det rätta svaret? Bärga alla segel! Som tur var så var inte alla segel satta, men tillräckligt många för att handflatorna skulle skrika aj. Oavsett hur dåligt handflatorna mådde så hade vi ändå kul! Det är ju faktiskt roligt att segla och sysselsätta sig, även om man inte alltid vill erkänna det. Sen var det bara att beslå alla segel, ju mer tiden gick desto högre upp på himlen kom solen och desto varmare blev det så att gå in och ta av sig alla underställ var ett måste. Sedan var det bara att klättra upp i riggen, om man skulle vara några meter bort och kolla på fina Gunilla skulle det se ut som en gran. Ben och överkroppar som kramar rået är det enda som syns, gulligt skulle jag nog kalla det. I själva verket var det tungt och varmt, händerna och kroppen värker redan efter tidigare vakter och värmen gjorde lederna sega, en utmaning som många andra på båten, men kul var det i alla fall.

Väl nere var det 10-fika. Frukt i stora mängder, men efter riggarbetet var magen lite omskakad och fikat fick tas ute i den friska luften, även det var ju helt okej eftersom solen sken och det var varmt. Man kan fundera på om vakten inte varit ett snäpp för lång vid den här tiden, men ett litet underhållsarbete kan vi ändå klämma in! Knacka rost, en personlig favorit, stod på schemat idag men redan efter några minuter kom illamåendet igen och den sista timman tillbringas av att försöka motverka det. Vakten avslutas, postafen konsumeras, sömnen sveper över en och vips sitter man i stora mässen och skriver bloggen, inte en tanke på vad bankkontot visar för siffror, i väntan på att nästa vakt ska kickstart med, förhoppningsvis, en sång från styrbord och lite mindre sjösjuka.

Felicia