En dag av Träning

Under den 10 oktober vilket var våran andra hela dag på båten så slutade vi våran sista station från dagen innan. Tragiskt nog för mig så var min sista station familiariseringen vilket visade mycket av vad jag redan hade sätt av båten. Det nya som togs upp handlade nästan bara om säkerhet och olika signaler samt protokoll om en kris skulle uppkomma.

Under uppställningen efteråt så fick vi besked av att vi skulle börja öva på hantering av seglen. För att göra detta var vår första övning att beslå och avbeslå de knutarna som höll seglet uppe genom att först och främst nöta in två olika knutar som krävdes för detta. Efter den teoretiska delen började det praktiska. Under den tiden blev vi uppskickade i både förmasten och stormasten där vi med guidning från befäl sakta men säkert lossade samt tog in seglen innan vi klättrade ner igen. Innan alla var klara med övningen så hade klockan redan blivit så mycket som 18.30 och samtliga elever spenderade sin måltid på båten. Efter detta bestämde en stor del av eleverna på frivakt att ännu en dag åka till stranden, denna gången bara till en bättre sådan än tidigare. Jag som hade en kompis som var fast besluten på att träna (trots den 30 gradiga värmen) tänkte försöka övertyga honom till att göra något kul istället. Och för att göra detta tänkte jag utmana honom som ett skämt för att testa hans vilje styrka och se om han var mutbar med godis. Stort misstag. Inte mer än en timme senare stod jag i träningskläderna på kajen efter att även lockat dit en annan kompis för att pina med mig. Sedan, som den skämtsamma personen jag är, skojade jag om att springa 50 längder från grinden till dit kajen var avspärrad… Återigen ett stort misstag, inte långt senare fick jag käka mina ord och efter vad som kändes som en evighet hade jag lyckats springa över en mil. Väl på båten igen lyckades vi dra med en annan klasskamrat att bli vår yoga lärare som visade mängdvis med bra stretchnings övningar och tack vare det slapp, ialla fall min kropp undan från att bli fullkomligt orörlig.

Ludvig Johansson, midskepps vakt