En dag i Dangriga

Igår kväll ankom vi till Dangriga och vår 4-8 vakt avslutades med ett redigt beslagnings-race av i princip samtliga segel medan vi lade oss till ankars några hundra meter ut från de små färgglada karibiska husen.

Senare emot kvällen fick vi upp film på segel och för att fortsätta på de föregående fyra dagarnas genomgående tema såg vi självklart Pirates of the Caribbean.

Första dagen på redden började imorse med en uppställning i vanlig ordning innan vi fick skjuts in till strandkanten av vår egna båttaxi. Vi tog en promenad därifrån in till Dangrigas centrum, vilket gick fort med tanke på stadens storlek. Vi fortsatte promenera en liten bit till och innan vi visste ordet av hade vi även nått slutet av staden på andra änden. Vi fann en bussterminal och lyckades få hjälp för att ta oss till ett vattenfall i djungeln en bit inåt landet. Några bussar gick det tydligen inte dit, men en taxi löste vi och plötsligt var vi på väg, och dessutom snabbt funnit oss en ny polare i vår otroligt charmiga chaufför Alfredo. Efter stopp på en ATM, hemma hos Alfredos dotter, en mack och ett resort (som saknade koppling till vårt vattenfall) fann vi tillslut oss själva vid botten av ett berg mitt ute i skogen. Där fick vi info om hur lång tid det skulle ta att promenera till vattenfallet, men även om de sju sorters giftiga ormarna, fyra sorterna rovfåglar samt diverse tigrar, pantrar och annat som tydligen skulle befinna sig i samma skog (samt passa sig noga för).

20 minuters promenad upp och ner senare nådde vi vårt vattenfall som, tyvärr, på grund av en del regn de senaste dagarna inte var sådär turkosblått som man hade kunnat hoppas. Badvänligt var det däremot. Till en början hade vi sällskap av ett gäng beliziska killar, men så fort de grå molnen visade sig hade vi stället för oss själva. Den lokala regnskuren kylde området lite, men var otroligt trevligt att bada i och gav ett skönt avbrott från den extrema värmen inne i stan. En snabb skur och ett par bad senare promenerade vi tillbaka ner till botten där Alfredo stod och väntade på oss.

På vägen tillbaka till stan tog vi en snabb sväng om Marie Sharp’s-fabriken. Marie Sharp’s är alltså den otroliga chilisås som godtroget förtärs ombord året runt. Tidigare har det gjorts en årlig bunkring härifrån, men just idag var fabriken stängd. Synd var väl det, men vi fick nog en mist lika bra guidad tour genom plantagerna som vi åkte igenom av Alfredo som vi kunde fått från fabriken. Synd var väl att man inte fick provsmaka något, eller köpt med sig en god sås hem. Förhoppningsvis ska det finnas tid för ett återbesök innan vi drar härifrån.

För att avsluta eftermiddagen åts det sen lunch med utsikt öven Gunilla ute på havet innan en långpromenad tillbaka för att bli upplockade och körda tillbaka hem för middag. Alltså, för att sammanfatta: Dangriga får 14 av 14 stjärnor, och kommande dagar väntas bli minst lika bra!

Vera, SA2023