En dag i Gibraltar

Klockan 6 började dagen för oss på Gunilla, extra tidigt för en extra speciell dag. Vid frukostbordet fanns mackor att bre, för att ta med sig på dagens utflykt. Efter frukost packade jag också pastasallad som byssan hade gjort för att vi skulle ha med. När vi haft uppställning så var det bara en halvtimme tills bussen skulle åka mot Gibraltar. Det märktes att det var bråttom då det virrade runt folk över hela båten. Men i tid var vi, eller jag var det i alla fall. Så det far i väg mot Gibraltar, men jag var så trött så jag sov hela vägen dit.

När vi väl hade anlänt till Gibraltar började utflykten med en jakt på toalett. Efter en lyckad jakt bar det av mot stan och berget. Och när biljetter var köpta för vandringen så gick vi i väg upp längs berget. Det var lite svårt att hitta längs alla stigar och ganska jobbigt längs dom branta vägarna. Längs vägen låg olika saker att kolla på, bland annat en jättecool grotta. I grottan hade dom en ljusshow på taket, vilket var väldigt coolt. Uppe på toppen var det super fint och det kändes väldigt bra att ha nått vårt mål. Det fanns såklart en massa apor att kolla på, men man fick hålla i sina saker!

På vägen ner satte vi oss och åt vår matsäck med en väldigt fin utsikt som sällskap. Efter en behövlig paus gick vi neråt igen, vilket gick väldigt fort jämfört med när vi gick upp. Längs vägen ner kollade vi på tunnlar från andra världskriget. Dom var hur stora som helst, och man förväntade sig inte att dom skulle gömma sig i berget.

När vi hade kommit ner till stan gick vi runt och kollade bland affärer och fina hus, innan vi gick mot bussen igen. En tupplur blev det på vägen hem också och när vi kom fram, vid halv åtta, åt vi middag. Efter middagen så gick vi ut mot stan igen för att gå på en matfestival/marknad som var väldigt mysig. Ett väldigt bra avslut på en väldigt bra dag.