En dag i Huelva

En händelserik dag som bjöd på strålande sol och lätt rödflammande kinder. En dag full av njutning, god mat och många skratt. En perfekt dag att upptäcka den spanska staden Huelva.

Den sjätte december startade i panik klockan 01.30. Det var tänt i hytten och jag trodde att jag hade försovit mig. Med en gnutta tur var det inte fallet och jag kunde sova i ytterligare två timmar. En oslagbar känsla.

Strax innan halv 4 blev jag purrad, tog på mig full mundering och gick upp på däck för att sitta fartygsvakt. Det var en odramatisk natt där det veks tvätt och bjöds på mysigt snack. Jag var obeskrivligt trött och planerade att jag skulle somna om efter mitt pass, vilket gav mig frid i själen.

Klockan 8.00 var det uppställning och det tog inte lång tid innan jag var nere i kojen igen. Innan lunch vaknade jag upp av mitt larm och sanningen är den att jag förmodligen hade kunnat sova i ett dygn till. Men jag tog mig upp, gjorde mig iordning inför dagen och rätt snabbt blev jag taggad på en frivaktsdag i Huelva, en helt okänd stad för mig. Tanken var att äta lunch i staden men när jag såg den saftiga biffen med stekt lök, sås & klyftpotatis samtidigt som kockarna sa att det fanns mat över, kunde jag inte bärga mig. Jag gjorde rätt val som stannade kvar, utan tvekan.

Utanför hamnområdet möttes vi av en allé med palmer som tog oss in till staden. Solen stod rakt upp på himlen och solkrämen gjorde sitt jobb. Vårt första stopp var en Gelateria med magisk glass. Vi strosade vidare genom staden och gick in i en affär där vi köpte frukt inför ett planerat besök på stranden. Det blev dock en större utmaning att hitta en buss som skulle ta oss dit. En väldigt hjälpsam busschaufför gick ur sin buss med passagerare, för att peka åt vilket håll vi skulle gå och gjorde sitt allra yttersta för att vi skulle förstå spanskan han talade. Väl framme vid stationen berättade en vakt att nästa buss gick om en och en halv timma så planerna började smidas om.

Vi slog oss ned på våra handdukar i en park med solen mot våra bleka hudar. Flera från båten kom dit och berättade vad de hade gjort under förmiddagen, tog fram sitt fika och tillsammans njöt vi av en rofylld eftermiddag. Höjdpunkten på dagen. När solen precis gått ner bakom palmerna gick några tillbaka till båten för att arbeta medan vi andra tog oss in till staden, på jakt efter en restaurang. Det var proppfullt med människor som verkade ha världens bästa gemenskap och vi fick veta att det var röd dag. Letandet efter en restaurang blev inte så lätt som man kunde tro, då de flesta började servera middagsmat klockan 20–21. Tillslut stod vi med ögonen på en italiensk restaurang, sista försöket innan vi tänkte ta nödlösningen, dominos pizzeria. Med oerhörd tur öppnade köket på den italienska restaurangen efter tio minuter, så vi tog ett bord och spanade in menyn. Om jag säger magiskt god parmesanpizza med parma och vitlökssås som dessutom kostar 6 Euro, vad säger du då? Jo, ett riktigt kap. Vi njöt och traskade glatt hemåt igen. Vi lade ihop våra småmynt för att ge lite dricks men insåg att det vore en skam att lämna 20 cent uppdelat i tio mynt. Vi tog istället med oss mynten och kastade de i en fontän i hopp om lite tur i framtiden.

Dagen avslutades på bästa möjliga sätt med det senaste avsnittet av julkalendern i lilla mässen. Låt mig sammanfatta denna fantastiska dag i Huelva med ratingen 10/10.

Stina G, Sa2023