En dag jag sent kommer att glömma

Vilken dag, allt från brassning av segel till härlig middag vid strand och ganska många soltimmar.

Jag vaknade med ett ryck och trodde att båtlarmet gick men i själva verket var det en sjöfartare som skulle purra med hög musik. Inte ens musiken kunde göra mig helvaken efter nattens vakt. Frukosten serverades klockan 07.15. Varje morgon i hamn utförs en ritual där åtta glas slås medan den svenska och spanska flaggan hissas. Senare på dagen lärde vi oss att brassa, det vill säga byta sida på rået. Vi fick också lära oss hur man hissar segel genom att klättra i riggen.

Efter lunch blev det en härlig eftermiddag på stranden med bad och spel. Det märks på storleken av vågorna att det är en storm på väg. Ca två meter höga, perfekta att leka i. En god middag med flera naturare och sjöfartare på en restaurang vid stranden. Allt från stora tallrikar med kött till paella. Denna trevliga dag med strålande sol och klarblå himmel, med en temperatur på runt 30 grader, ledde dock till ett gäng röda tomater till elever.

Nu är det spel och mys i stora mässen sen blir det nog aloe vera för mig, tack och hej.

Erik W

Styrbordsvakt