En dag på Hogwarts

Idag var det dags för vårt tredje skolbesök till den anrika skolan Portsmouth Grammar School.

Till detta skolbesöket behövde vi komma förberedda för en FN-debatt med syfte att agera olika länder. Innan avsegling delades klassen in i olika ämnen samt länder som man skulle representera på skolan. Ämnena var komplexa världsfrågor som gratis sjukvård, drönare i krig och olaglig gruvdrift.

Det första vi mötes av när vi anlände till skolan var en ståtlig mur och en säkerhetskontroll. Portsmouth Grammer School är en av de finare privatskolorna i staden, vilket märks på både uniformerna och maten. För att visa oss presentabla gentemot lärarna på skolan var Brita klädd i kavaj och vi i hela byxor och piké. Innan FN-spelet fick vi tid för en rundvandring kring den Hogwarts liknande skolan. Den var gigantiskt i jämförelse med vår skola på Öckerö. Det fanns allt från ett drama-hus till fyra stycken bibliotek. Endast drama-huset var i lika stort som hälften av vår skola där hemma men ändå lade en av eleverna kommentaren: ”ja, det är inte så stort men man får jobba med det man har”.

Efter lunch var det dags för den fruktade FN-debatten. Jag och två andra från klassen skulle representera Sverige i frågan om olaglig gruvdrift. Ingen av oss kände sig tillräckligt förberedd och nervositeten var därför påtaglig. Som tur var var klimatet i klassrummet inte så seriöst som förväntat och debatten flöt på hyfsat bra. I mitten av debatten bestämde domaren sig för att byta ämne för att få en livligare diskussion. Vi skulle då diskutera dödstraff, vilket var lättare då Sverige har klara åsikter kring detta.

Vid tre-tiden serverades det obligatoriska afternoon tea som innehöll creamy scones och cucumber sandwich. Jag och Agnes passade då på att intervjua eleverna om vad deras åsikter kring teets betydelse i Storbritannien. Majoriteten tyckte fortfarande att det var en stor del av kulturen, speciellt i norra England. Att inte dricka te i England var ungefär lika oaccepterat som att inte dricka kaffe i Sverige som vuxen.

Efter en lärorik dag på skolan åkte jag och några andra in till stan för att göra intervjuer till Brexit-uppgiften. Som förväntat var åsikterna extremt splittrade och vi hittade inte en enda person som hade liknande åsikter inom alla områden som den andra. Största anledningen till att folk ville lämna var invandringen och människorna som ville stanna menade att Storbritanniens ekonomi kommer påverkas negativt.

På kvällen tänkte jag, Julia, Elsa, Zelda, Alice och Agnes äta den traditionella rätten fish and chips och avsluta det hela med bio. Inget av det blev särskilt lyckat då tiden var knapp så middagen blev hamburgare på en sportbar och bion fick utspela sig på båten istället. Passande nog valde jag, Tova, Wilma och Elsa att se Harry Potter. Idag har vi haft en väldigt Hogwarts-inspirerand dag.

Av: Elin Kling, barbord