En dag som fartygsvakt

Precis som resten av babord har jag haft vakt idag, med uppgift att vakta fartyget. Dels hålla koll på att inget händer ombord men också prata med de nyfikna amerikaner som undrar varför det ligger en stor skuta i hamnen. Vädret här i Charleston är soligt men blåsigt.

I vanlig ordning i hamn blev vi purrade klockan 7 för frukost. Jag som är i babordsvakten hade, och har egentligen fortfarande, vakt idag, vilket betyder att vi vid uppställningen skulle stå redo för en full dag i solen. Jag har tillsammans med Sara och Oskar stått fartygsvakt, vilket betyder att vi förutom att se till att allt är som det ska ombord har pratat med nyfikna amerikaner. Vi ligger ganska centralt här vilket betyder att många kommer fram och undrar vad vi kommer från och frågar om livet ombord. Att vara fartygsvakt är enligt mig någon av de roligaste uppgifterna här även om det kan bli något långrandigt att sitta vid landgången under 10 timmar.

Till lunch serverade vår härliga kock en stark röd curry med ris innan vi gick ut i solen igen. Det var runt 28 grader mitt på dagen vilket skulle vara helt omöjligt att arbeta i, om det inte var så att de blåste en del. Vinden gör dock också att man inte känner av att solen steker på, vilket resulterat i att många i babodsvakten går runt som röda kräftor. Arbetsstyrkan har under dagen roat sig med att städa förpiken, ett förråd där färg, oljor och trasor förvaras, men också med att fetta vajrar i riggen. Vi fartygsvakter har visat en del amerikaner runt men också snackat med övriga elever när de kommer tillbaka efter en dag ute på Charlestons gator. Många har kollar runt och shoppat i den vackra staden. Arbetsdagen avslutades med en god middag som bestod av fläskfilé, rotfrukter och sallad.

Just nu sitter jag tillsammans med ett härligt gäng på backen, några sitter och utnyttjar att hamnens wi-fi når ut hit och en del sitter och pratar. Det blåser en del men det är fortfarande härligt ute, dessutom är det alldeles för varmt nere under däck. En del pelikaner cirkulerar omkring medan det börjar bli mörkt. Imorgon väntar en ny dag då vi naturare ska träffa elever från ett high school här i Charleston och göra en del intressanta saker, men det är en annan blogg.

Hoppas ni har det bra!

Wilma Nilsson