Igår förmiddag annonserade kapten att vi skulle lämna hamnen i Palma de Mallorca för att spendera natten till idag, ute till sjöss. Efter att vi åkt rakt ut från hamn gjorde vi en tvär sväng och några cirklar för att fördriva tiden tills vi tillslut återvände till exakt samma hamnplats.
Dagen började klockan 09.58 då jag blev purrad av min hyttkompis inför tio fikat. Trots några extra timmar av sömn var jag likt som de flesta morgnar ett totalt vrak. På vinglande ben försökte jag höfta en ungefärlig riktning till vart matbordet fanns. Anledningen till denna särskilda situation där jag varken behövde gå upp till uppställning klockan 08.00 eller frukosten 07.15 var att Gunilla under kvällen och natten behövt lämna hamn och spendera natten till sjöss. Detta kanske låter befängt, att vi bara under en natt var ute till sjöss men anledningen var enkel. Fartyg som inte var fraktfartyg fick endast befinna sig vid den hamnen under 3 dagar i sträck, så för att vi skulle kunna stanna kvar tills idag så fick vi lämna hamnen under en natt. Som tur var så behöll vi hamnschemat under natten vilket innebar att endast landgångsvakterna behövde vara vakna och istället för att vara landgångsvakter vara posterna rorgängare, personen som styr, och utskick, den som står längt för ut på båten och ser till att alla andra båtar som är i sikte är rapporterade till den styrman som har vakt. Detta innebar alltså att alla kunde sova hela natten förutom babord som bytte av posterna allt eftersom. Under dagen var det istället midskepps som hade hamnvakt, vilket innebar att de gjorde allmänt underhållsarbete så som att t. ex fetta in vajrar i masterna men också se till så att alla segel är beslagna på rätt sätt, annars, ja, då har man mycket att göra. Några fick också äran att hjälpa maskinisten med att lätta trycket mellan toaletterna, genom att sammanlagt hälla kring 1000 liter vatten ned i systemet.
Under dagen såg man inte till mycket av solen då den var lite gråmulet och regnigt, men också på grund av att många av dem som hade frivakt befann sig under däck hela dagen för att lägga tid åt fria studier, alltså reseuppgifter och så hade sjöfarteleverna sitt andra delprov i däcktjänst. Stundvis var det faktiskt väldigt trevligt att sitta och plugga nere i stora mässen då man alltid var flera stycken som satt tillsammans, pratade lite om livet och drack några koppar te och kaffe. Vi hade det också trevligt då vi några gånger gick upp för att tillaga mer te och tog tillfället i akt att ha ett litet dansparty med hjälp av den suveräna högtalare som finns i byssan.
Den inte så händelserika dag var ett skönt avbrott från det annars hektiska liv som man lever här ombord och jag vet inte om jag talar för alla men jag åtminstone njöt av den stressfria dagen som blev fylld med både skratt och en och annan glädjetår. Hoppas ni har det bra där hemma, vi alla hälsar så mycket och ser fram emot att se er igen i december.
Nora Kaltenborn NAB1720, styrbord
Publicerad:
Öckerö seglande gymnasieskola
Björnhuvudsvägen 45
475 31 Öckerö
Telefon: 031-97 62 00
e-post: kommun@ockero.se