En fredag med kladdkaka är en bra fredag

Min dag började redan klockan 03:30 då rondman i midskepps kom och purrade oss i babord.

En halvtimma senare var det dags för vakt och just idag var jag post. Att vara post har sina för- och nackdelar. Att stå som utkik klockan 04:00 är väll inte riktigt något man njuter av då orken inte alls är stor. Den första timman är man som tröttast och hungrigast vilket är sjukt segt men efter fikat klockan 05:00 känns allt lite enklare. Efter detta börjar man så småningom vakna till och närmare sju på morgonen går solen upp och man kan få njuta av superfina soluppgångar, mysigt. Jag personligen tycker det är ganska gött att man varierar mellan de tre olika posterna då man får både styra, vara livbojsvakt och även utkik. Att pendla mellan lite mer psykiskt arbete och sedan fysiskt arbete passar mig som handen i handsken.

Efter vi gick av vår vakt klockan 08:00 var det dags för frukost. Eller ja, frukost nr 2 som vi brukar säga då 5-fikat är frukost nr 1. Speciellt för denna dagen var att vi hade bestämt en samling med vakten runt halv nio. Då jag var backis dagen innan visste jag vad som skulle ske på denna samling men för en person var detta en överraskning. Det var nämligen ett försenat födelsedagsfirande för henne. Vi satt och fikade kladdkaka och samtalen bestod mestadels utav pinsamma och stela saker som hänt ombord under resan och även hemma, riktigt roligt haha. Att ha en sådan stund med riktigt gött fika, roliga samtal och allmänt chill bara vi i vakten tillsammans kändes välbehövligt. Det är sådana här mysiga stunder man kan prata om senare i skolan och minnas tillbaka till.

Resten utav dagen var som alla andra fredagar till havs, plugg och sedan eftermiddagsvakt var det som stod på dagens agenda. Mitt i allt pluggande tog jag en paus och när det var dags för dagens sista lektion insåg jag att efter denna lektion återstår det bara en dag till med lektioner på resan. Då slog det mig att resan verkligen lider mot sitt slut. Idag, den 17 februari, är det endast fem dagar till hemresa (!), sjukt. Det kändes som vi nyss konstaterade att det var två veckor kvar och nu är det endast fem dagar, ibland går tiden väldigt fort. Det ska ändå bli riktigt gött att komma tillbaka hem till öarna och det ”vanliga” livet.

Linn Hamberg