En hel dag, 10 långa timmar, på en och samma knop.

Det var våran sista hamndag i Teneriffa och styrbordsvakten hade vakt. Vi började 08:00 på morgonen och de flesta blev tilldelade jobbet att skrubba däck. Jag tillsammans med en till däremot fick uppgiften att göra en lite mer invecklad knop fyra gånger till landgången.

Från början var jag rätt nöjd också. Det lät väldigt mycket tråkigare att behöva skrubba hela däck än att bara göra ett par knopar. Tyvärr kom den inställningen väldigt snart att ändras. Inte nog med att det var 30 grader varmt och vädigt soligt utan den här knopen visade sig också vara något otroligt mycket mer invecklad än jag hade trott.

Så från klockan 08:00 tills strax innan middagen klockan 18:00 gjorde jag ingenting annat än att bara försöka lära mig hur man gjorde den där förbannade knopen. Jag fick ta hjälp av andra i vakten, be om alldeles för många genomgångar på hur man gjorde och ännu mer. Ändå kunde jag verkligen inte fatta hur man gjorde. Det blev så illa att min vaktledare tillslut inte ens trodde på att jag försökte. Bara för att jag hade så otroligt mycket problem med att lära mig hur man gjorde.

Men efter en gnällig, lång och definitivt varm dag lärde jag mig ändå tillslut hur man gjorde. Vilket jag var väldigt stolt över kvällen efteråt när jag äntligen fick vila.