En inte helt vanlig måndag på Gunilla.

Dagarna går ihop med varandra när man är på sjön, man sover, äter och är på vakt. Sen blir det ju också lite lektioner då och då med det plugget som man egentligen inte har någon lust till att göra.

Den goda nyheten som babordsvakten vaknade upp till klockan 4 på morgonen var att vi var nästan framme vid vår ankarplats och att vi idag runt tolvtiden skulle lägga till ankars. Ni där hemma tänker säkert, oj vad detta sjöben måste ha gått fort och tro mig det har det. Vi har haft god vind och mycket segel satta under hela benet så det har varit mycket att göra med seglen när babordsvakten har gått på vakt. Allt från att brassa fram och tillbaka till att bärga, beslå, av beslå och sätta segel, med andra ord har det vart ett otroligt roligt sjöben om man gillar att segla.

Eftersom att vi inte väntade oss att vara framme i Progreso förrän den 21 mars så har vi nu fått anpassa oss till lite nya rutiner. Tack gode gud dock för att vi ändå är omringade av hav för här är det otroligt varmt. Så tack vare det så fick vi fira att vi kommit till vår ankarplats med lite bad från båten vilket var superskönt.

Kvällsvakten gick snabbt förbi med lite städ av både däck och inredning och natten la sig sakta över Gunilla. Några gick till koj för att sova, andra njöt av en film i stora mässen och vissa satt på backen och pratade lite om allt möjligt som man brukar göra här på båten.

Kort och gott så rullar ändå livet på här på Gunilla. Befälen är glada, eleverna är hyfsat friska men ändå på gott humör men främst så är vår älskade dos nog lycklig över att vi ändå har någorlunda koll på våra studier. Vi har det väldigt väldigt bra helt enkelt. Vi lever loppan.

Hoppas ni har det bra hemma och att vintern har börjat gå mot vår. Vi alla hälsar hemma till våra nära och kära och längtar efter er.

BB Slem aka Emelie Samuelsson