En intensiv dag!

Aktiviteter, besök och guider; det är ungefär så vi spenderar majoriteten av vår tid här på Kuba. Idag har dagen till mesta del bestått av att lära känna den Kubanska maten, men även besöka en minnesplats samt se oss omkring i Havanna.

Nu när vi är inne på den tredje resan är rutinerna här på båten väldigt lätta. När vi ligger till kaj purras vi 07:00, frukost 07:15 och uppställning 08:00. Till frukost har kockarna och backisarna alltid fixat gröt, yoghurt, ägg och mackor. Trots att Gunilla innebär 9 veckor utan sovmorgon, måste jag ändå säga att frukosten är mitt favorit mål under dagen. Det finns en charm i att alla elever kämpar sig upp ur kojerna och glider in i stora mässen med svullna ögon och en morgonfrilla som är svår att slå. Idag var det en fullspäckad dag på schemat och klockan nio stod vi som vanligt redo utanför terminalen för att starta dagens guidade tur. Vi började med att promenera genom Havannas gamla gator för att besöka ”Center A+ teenagers” samt projektet ”Quisicuaba”. Båda besöken var mycket intressanta och givande.

Till lunch åkte vi buss en bit bort från Gunilla. Vi landade på en restaurang precis vid havet med en underbar utsikt. När vi satt oss ner började maten serveras. Till förrätt serverades en soppa, varmrätt fisk och efterrätt inlagd papaya. Det var gott! Det är såklart annorlunda mat här på andra sidan atlanten än vad det är hemma i Sverige, så det var kul att testa på något nytt trots att man blev lite skraj av den hela fisken som låg på tallriken. Efter lunchen åkte vi till ”Fidel Castro Center” vilket var en mycket lärorik vistelse.

Middagen blev även den en matupplevelse. Vi åkte buss till ”The House Of Friendship”. När vi kom dit blev vi först bjudna på Cuba Cola, sedan blev vi visade till det stora middagsrummet där vi möttes av röda dukar och trerätters. Rätterna bestod även dem av soppa till förrätt, fisk till varmrätt och för omväxlighetens skull, gelé till efterrätt. Generellt får verkligen kvällen 10/10. Jag tror de flesta kan hålla med om att det var riktigt härligt att få klä upp sig lite mellan guidade turer och varma hamnvakter. Idag och resten av dagarna här på Kuba är mycket intensiva så det var även skönt att åka iväg från båten och få en paus från den (det behövs ibland). I och med att vi är uppdelade i vakter och jobbar olika timmar, är det även väldigt uppskattat att få umgås med hela klassen på en och samma gång.

Ellen

SA2023