En mysig dag i Bremerhaven

Klockan 06:00 väcktes jag för att gå upp och fixa frukost. Jag var backis vilket betyder att man hjälper till i köket. Det var en ganska seg morgon då vi brukar bli väckta vi sju och inte sex. Men jag var iallafall glad att jag inte behövde sitta landgångs vakt mitt i natten. Dagen började ganska segt och slutade också ganska segt men det var ändå en trevlig dag.

Idag var vår första heldag i Bremerhaven för styrbord. Dagen började med lyxfrukost, croissanter, ägg och bacon. Efter en god frukost och uppställningen som vi alltid har, var det dags för biologilektion. På söndagar brukar vi inte ha lektion men eftersom vår biologilärare, som mönstra på i Frankrike, skulle åka hem nästa dag behövdes det en extra lektion. Vi har en strandexkursion som ska lämnas in i Bremerhaven som vi alla var lite stressade för. Men efter någon timme eller två var jag klar och jag lämnade in uppgiften.

Sedan bestämde de flesta i styrbord att de skulle in till Bremen vilket är en större stad mer inåt landet. Men jag och två kompisar kände att vi inte riktigt orkade med det, därför stannade vi i Bremerhaven. Vi började gå runt utan någon riktigt plan om vad vi skulle hitta på. Men efter en lång promenad hittade vi ett gulligt bageri. Som vi bestämde oss att köpa lite fika på. När vi stod i kön kom en gammal dam fram och undrade om vi kunde passa hennes hund. Hunden satt i en barnvagn för den var skadad och blind vilket var lite ledsamt men den var också lite läskig på grund av att den var blind så hundens öga var lite läskigt.

Efter damen kom tillbaka gick vi in och köpte en god fralla och satte oss i solen en stund.

Det var en väldigt fin dag med mycket sol och 23 grader. Men eftersom det var pingstdagen var allt stängt. Det fanns endast några restauranger öppna, det fanns inte ens en matbutik öppen. Därför började vi gå tillbaka till båten. På vägen hittade vi dock några matstånd där vi köpte en pretzels och några degbollar som var friterade, jag vet inte vad dem heter för det stod på tyska men de var väldigt goda. Vi köpte dem och gick och satte oss vi vattnet. Där kunde vi dock inte vara länge för det blev extremt varmt och man får inte bada där på grund av tidvattnet och strömmar. Därför gick vi till båten igen. När vi kom till båten vilade vi en stund och pluggade lite till andra uppgifter som snart ska vara inlämnade.

Vid sex tiden bestämde vi oss för att gå och äta middag. Vi var alla sugna på sushi så det var vad det blev. Jag hittade ett gott sushi ställe och vi började traska dit. När vi kom dit beställde vi mat och satt och prata lite om olika saker. Sushin var väldigt god och vi blev väldigt mätta så när vi kom hem somnade jag nästan direkt på grund av matkoma. Men efter en stund blev jag väck av en klasskompis för att de ville se fotboll, Sverige mot Norge, så jag fick sätta på det på TV:n i stora mässen. Vi tittade inte så länge för att det gick så dåligt för sverige därför satte vi istället på James Bond. Efter mycket diskuterande blev det Skyfall, vilket är en väldigt bra film i filmserien. Jag somnade dock efter typ 5 minuter så jag missade nästan hela filmen.

Även om det inte fanns så mycket att göra hade vi en väldigt mysig och trevlig dag.

Ella B