En ovanlig dag

Är det en vanlig dag? Är det en vanlig dag? Nej det är ingen vanlig dag för det är Agnes födelsedag! Hurra, hurra, hurra! Ja, ni hörde rätt, vår alldeles egen Agnes Öhrnell har snurrat 18 varv runt solen på denna vackra dag, och det firades med valskådning, fruktsallad, och självklart firande av Sveriges nationaldag.

Dagen började med purrning av ingen annan än födelsedagsbarnet själv, iförd en krona av aluminiumfolie! Tillsammans med två andra personer från babordsvakten så väckte vår kära Agnes båten klockan sju, till en ny dag och till frukost.

Efter frukost samlades all besättning och befäl på däck för en uppställning. Det sjöngs födelsedagssånger, nationalsånger, och förberedes inför avgång. Klockan 9 på morgonen avgick vi från hamnen i Horta, som ligger på Azorerna. Efter 6 dagar i hamn längtade man nu efter sjön, trots att Horta varit fantastiskt. De som inte hade vakt fick göra lite vad de ville, vilket i mitt fall innebar att ta igen lite sömn.

Vid tre gick jag dock upp för att äta den fruktsallad som serverades till trefika – önskat av födelsedagsbarnet. Eftersom att vi återigen har bytt vakttider så gick styrbord på vakt klockan 4, och vakten bestod av olika underhållsjobb jobb i masten och på däck. Jag jobbade lite i masten med andra elever och satte upp ett segel som varit på lagning i Horta.

Plötsligt såg vi en flock av grindval långtbort på sjön, så det blev en paus i arbetet för att titta på dem. Efter det jobbade jag med några andra på att sätta upp ett segel med hjälp av omegaringar, vilka behöver bli bundna på ett speciellt sätt. Efter att ha gjort om det två gånger gjorde vi äntligen rätt och fick upp seglet på staget. Efter vaktavlösning så gick jag ner till min koj och somnade i väntan på min nästa vakt.

När jag tänker på nationaldagen så tänker jag alltid på när jag var mindre, och mina föräldrar tog med mig och min syster för att ha picknick på skansen för att fira, eftersom att alla var lediga. De soliga, varma, fantastiska dagarna kommer alltid att ha en speciell plats i mitt hjärta, och jag hoppas därför att ni fått en fantastisk nationaldag med människor ni älskar, för det fick jag även i år.

Sofia Philipson NAB1518 Styrbords vakt