Det blåste kallt på morgonen när vi stod uppställda klockan 08:00 som dagarna innan. Idag hade vi i styrbord vakt till klockan 12:00 varefter midskepps tog över vakten tills 16:00 då vi i styrbord skulle ta över igen fast på sjövaktsschemat istället för hamnvakt. Detta gav oss tid för lite underhållsarbete och förberedelser innan vår avgång som skulle ske 14:30 när lotsen skulle komma. Det gav även oss i styrbord en och en halv timma frivakt att gå iland vilket vi inte skulle haft vid ett vanligt hamnvaktsschema.
Efter lunch när vi i styrbord blivit avbytta så valde jag och två andra att snabbt gå iland och införskaffa ett sista stycke godis innan vår avgång, det verkade som att många andra hade samma idé. Synd var dock att vi i styrbord missade en marknad som var i stan den dagen, det var nämligen stängt överallt på marknaden under lunchtid vilket verkar vara ganska vanligt i Frankrike då det som fortfarande stod öppet under lunchtid var köpcentret medan alla andra butiker var stängda. Efter shoppingturen var det direkt tillbaka till fartyget för att göra sig redo för avgång. Vår avgång var denna gång mycket mer spektakulär än de innan då fransmän och vissa andra nationaliteter rada upp sig längst med bassängens kanter för att se vår avgång. Vissa hade till och med lärt sig hejdå och trevlig resa på svenska bara för att vinka av oss, den lilla bassängen fick även Gunilla att sticka ut som ett större fartyg en vad hon är vilket gjorde hela avgången så mycket mer episk.
Det var också tajt när vi skulle lämna då kanalen ut ur bassängen var kanske bara 10 m bredare en Gunilla vilket gav lite marginal för ett gammalt fartyg som alltid varigt svårmanövrerat, men turen var på vår sida då vi hade vinden rakt framifrån vilket gjorde det en gnutta enklare att ta sig ut. När vi väl vinkat av folket och tagit oss ut ur den tajta kanalen så bjöds det på sötfika ute i solen på däck, det var kakor och glass som serverades tillsammans med äpple och andra frukter. Jag och två kompisar valde att placera oss på byssataket med vårt fika där vi fick rikligt med sol och en god utsikt över staden vi lämnat och lotsbåten som körde bredvid oss.
Efter fikat tog vi i styrbord över vakten på det vanliga havsvakts schemat och gjorde oss i ordning för fyra timmar arbete, men vädret var på vår sida och vakten passera på ett knyte av tid. Vi lyckades sätta alla segel förutom möglet (stagsegel) vilket gjorde hela vakten ganska rolig och fick tiden att passera fortare. Vårat vaktpass slutade med solnedgång och en underskrift på tull listan samt framåtriktade blickar mot Rotterdam.
William Seppi
Publicerad:
Öckerö seglande gymnasieskola
Björnhuvudsvägen 45
475 31 Öckerö
Telefon: 031-97 62 00
e-post: kommun@ockero.se