En slapp dag

Idag inträffade en ganska hemsk sak. En sak som väntat oss länge. Förmodligen har befälen varit medvetna om att detta kommer hända ganska länge, men inte sagt något för att de vet att paniken kommer bryta ut om de skulle säga något. Tyvärr kan vi inte lösa det här förens vi kommer tillbaka till Sverige och då är det redan försent. Det kan bli lite tufft på de långa sjöbenen men vi kommer förhoppningsvis att klara det. Kaviaren är nämligen slut.

Ingen fika eller någon frukost kommer vara detsamma igen. Men det kanske är lite patetiskt att skriva en blogg om att kaviaren är slut, så jag kanske borde börja skriva vad som händer här på Bermuda och Gunilla egentligen.

Igår var vi som går sjöfart ute på en ganska lång snorklings utflykt som tog rejält på krafterna. Vi tog gummibåtarna Berit och man över bords båten till ett skeppsvrak. Det var jätte fin snorkling men vraket låg nästan åtta sjömil ifrån kusten. Det tog över en halvtimme att köra, vågorna var så höga så att vi var tvungna att kryssa. Men det slog ändå så mycket så att man nästan bröt svanskotan (kändes det som i alla fall) och vi var inte direkt torra heller, även om det var hyfsat varmt i vattnet och luften så blev det kallt på grund av vinden. Det blev en ganska lång dag och en kort natt så jag var otroligt trött när jag vaknade. (Inte för att det hör till ovanligheterna här på Gunilla). Det var några som skulle iväg och lyssna på gospel och gå på gudstjänst på förmiddagen. Men jag var så trött så jag sov bara igenom hela förmidagen, vilket var sjukt gött.

När jag väl var vaken så var jag igång igen med nya friska tag. När jag snackade med mina kompisar på lunchen som hade varit på gudstjänst så visade det sig att det var en mormon kyrka och att gospel betyder evangelium på latin. Så det var bara en helt vanlig gudstjänst men en ganska extrem en. De tyckte att det nästan kändes som att de var i en sekt.

Efter lunch tog vi bussen till Hamilton. Bussturen till Hamilton tog ca 40 min även om det bara var några kilometer. När vi väl var framme i Hamilton så gjorde vi det som vi Gunilla elever gör bäst. Vi tog en fika. Vi hittade ett jätte fint fik nere vid hamnen med jätte bra priser för att vara Bermuda, en espresso för ”bara” 4 dollar. Den dyraster espresson jag har sett någon köpa än så länge, är 9 dollar plus service charge på femton procent och då var det inte ens någon speciell espresso på något fint ställe. Efter fikan så strosade vi runt lite i Hamilton och letade efter en restaurang för att äta ännu mer. Vi gick till en helt vanlig engelsk pub och käkade. Den var inte turistig för fem öre. Det kändes verkligen som att man var i London på riktigt. Så klart så käkade vi fish and chips, det var riktigt gött. Efter middagen så bar det tillbaka till Gunilla igen där en del plugg väntade.

Om två dagar ska vi segla över atlanten över till Azorerna och Europa. Vi kommer inte att se land på två veckor. Jag kan tycka att det är ganska nice att leva i såna rutiner som vi gör. Man äter, sover, jobbar och pluggar exakt samma tider varje dag. Men efter ett tag kan det bli lite enformigt kan jag tycka så vi får se hur det blir i 14 dagar.

Hugo Täck

Styrbord