En trasig diskmaskin och en sjösjuk arbetsstyrka

Dagen började tidigt för oss i midskeppsvakten. Kl 23:55 var det uppställning inför nattens vakt som skulle pågå från kl 00:00 till kl 04:00. Nu är det tredje dagen till havs på sjöbenet mellan Dakar och Kap Verde och vi har fortfarande en hel del sjösjuklingar. Men natten som bjöd på trevligt väder och fikan som bestod av friterade pannkakor vägde upp det hela, någorlunda iallafall. Så mellan illamående och en och annan spya hade vi en rätt trevlig vakt. Men när klockan slog 04.00 och vi lämnade över vakten till styrbord talar jag nog för alla när jag säger att det var skönt att få gå och lägga sig i den svala kojen.

Efter en god natts sömn på välbehövliga 7-8 timmar var det dags för vakt igen. Men först lunch. Det bjöds på en fantastiskt god linssoppa lagad av våra otroligt duktiga kockar. Men idag hade vi som var backisar dock lite otur. Diskmaskinen var sönder! Så vi har fått diska all disk för hand. Men vi fick hjälp av arbetsstyrkan och det löste sig fint. Så trots den trasiga diskmaskinen höll vi humöret uppe! Vi spelade härlig musik och var på kackerlacksjakt. Vi lyckades faktiskt fånga en hel del! Dessutom serverades nybakade lussekatter till 15:00 fikat.

Dagen avslutades för oss i midskepps med ett antal trevliga lektioner i stora mässen på vilka vi bland annat förberedde oss lite inför kommande hamn, Kap Verde.

Hilda Brun, midskepps