En utflykt i bergen

Skeppsvakt, riggklättring, frukost i Stora mässen. Det känns svårt att föreställa sig något bättre att göra, men det finns det!

Det bästa som finns är dagsutflykter. Speciellt om utflykten är uppe på ett berg med en liten stad uppe på den. Ronda heter staden och den ligger lite utanför Malaga. Bussfärden till Ronda tog ca två timmar. Om jag ska vara ärlig så vet jag inte riktigt hur lång tid det tog för jag och många andra valda att sova hela resan dit. När jag kom fram till Ronda så märkte jag att temperaturen inte riktigt var lika hög som i Malaga, sen kom jag ihåg att Ronda ligger högt uppe på ett berg. Detta var lite problematiskt då alla var klädda i shorts och t-shirts.

Lite senare, väl inne i stan så fanns det mycket att se. Från en bro med ett 100 meters fall till Spaniens äldsta tjurfäktnings arena. Det var inte lätt att bli uttråkad!

Det bästa med dagens utflykt var dock en väg. En väg? Vad kan vara så speciellt med en väg? Jo det ska jag berätta för er. Vägen ledde mig och tre andra elever ner under Ponto Nuevo( Den stora bron i mitten av stan). Under bron fanns en gömd sjö och ett antal vattenfall som sken i solen. Detta hade inte kunnat vara ett bättre slut på utflykten till Ronda. Klockan var kvart i fyra, femton minuter innan bussen skulle åka. Vi sprang så fort vi kunde upp för den branta backen som gick upp till bron, förbi alla affärer, den gamla tjurfäktnings arenan och tillslut var vi framme vid busshållplatsen, två minuter i fyra!

Vår tur till Ronda har varit som ni kanske läst varit extremt rolig men en gnutta stressig.

Ha det bra där hemma!

Med vänlig hälsning, Apan i riggen!

Niclas Frykgård