En vanlig dag på skolan

Hur är egentligen en vanlig dag på Gunilla? Jo idag blev vi veckta lite senare än vanligt för dagen innan hade vi haft festival. Så idag fick vi sova till kl 9. Efter vår uppställning städade vi undan festivalen och resterna.

Detta för att vi inte ville att glitter och konfetti skulle hamna i världens andra största korallrev som vi ligger till ankars vid. Vi har legat till ankars utanför Tobacco Key i tre dagar nu. Jag kan inte riktigt beskriva hur vackert det är har. Vattnet är för turkost för vårt egna bästa och palmerna är aldeles för höga. Kokosnötterna vi får öppna och äta ur gratis är för söta. Så detta är våran vardag. Vi städade för att kunna åka över till ön. Ön består av sand som består av koraller.

Rockorna som vi badade med är ganska läskiga, för de är så himla stora. Samma med barakudorna som simmar vid än och ser ut som en stor gädda.
Luchen serverades av en resturang som ägs av en svensk som har lite stugor som han hyr ut. Tack Pär för lunchen och kokosnötsvattnet! På ön finns det underbara människor som arbetar för oss alla på denna jord. De gör allt de kan för att bevara korallrevet som finns utanför Belizes kust. Marincentret lär ut turister och elever hur man kan bevara korallerna ochvvad de gör för dem. Vi fick en föreläsning på 1 timma och 40 min om hur man beteer sig som bturist för att kunna fortsätta vara turist och se världen. Hade jag rekommenderat något att göra i Beliz är det att besöka centret och gå på en föreläsning.
Efter föreläsningen var det dags att fortsätta att bada och sola. Båten kom och hämtade oss vid 1730 och då kunde man självklart bada från båten. Det finns inget bättre än att ta ett bad från båten i 27 graders vatten efter en lång dag. Nu ikväll ska ett befäll högläsa för oss ur barnboken Loranga. För alla 18 och 19 åringar behöver högläsning,

Alice J, Sa2023