En vanlig söndag

Det är tredje dagen på det längsta sjöbenet över Atlanten och även tredje dagen med ny vakttid och ny vaktledare. Man börjar nu komma in i den nya dygnsrytmen.

Idag under förmiddags vakten knackade vi rost på förpiken, längs fram på båten. Det var skönt att det inte var lika varmt idag som igår. För att igår var det nästan för varmt för att vara uppe på däck och arbeta. Men idag var det svalkande vindar. Vi har stängt av motorn och seglar nu med nästan alla segel satta.

Vi hade idag en övning för att veta vad vi skall göra om vi kolliderar med exempelvis en annan båt eller en kontainer. Mellan övningen och stormötet var det 15-fika och idag fick vi apelsinklyftor och en välförtjänt portion glass, jag valde vanilj och choklad. Under stormötet gick vi igenom vad som kommer att hända på nyårsafton, vi kommer att få trerätters och alla elever kommer att kunna äta middag tillsammans vi kommer också att ha en tävling i däcksgolf. De två bästa från varje vakt och de två bästa befäl kommer att göra upp om förstaplatsen. Däcksgolf går till såhär, man har tre olika ”klubbor”, en levang, en skrubborste och en liten borste och man har en puck. Sen skall man få pucken inom ett speciellt område.

Klockan sju på kvällen var det dags för bio. Alla som ville kollade på film uppe på backen. Vi hade en projektor uppe på byssataket som lös mot focken, det segel som är längst ner på förmasten. Filmen vi såg var In the heart of the sea. Min vakt började klockan åtta men eftersom det visades film började vakten efter att filmen var slut. Efter filmen började vi med den vanliga kvällsstädningen. Jag städade stora mässen, jag har kommit in i rutinen med städningen och kan nu alla steg för stora mässen i huvudet.

Sanna Friman, midskepps, sa1922