En vindstilla dag utan drag

Med bara två veckor kvar av vår tid på Gunilla befinner vi oss mitt på Atlanten med minimal vind i våra segel.

Min dag började redan klockan 00:00 då det var min vakt styrbord vars tur det var att arbeta. Vi började med att byta av midskepps som hade haft vakt de senaste fyra timmarna. Jag var del av arbetsstyrkan under natten och arbetet vi fick gjort var att fixa toppläntorna, brassade fyrkant, genomgång av de olika segelsätten samt lite teori kring hur man brassar. Den fyra timmar långa vakten bestod inte bara av konstant segling, utan vår vaktledare Bea styrde även upp några lekar och en stund av avslappnande yoga innan vi blev avbytta av barbords vakten för att sedan gå och lägga oss i våra kojer.

Det är söndag idag vilket betyder stekfrukost och ledigt från de lektioner man vanligtvis har 3 timmar om dagen när vi är ute och seglar under sjöbenen. På dagens arbetspass 12-4 var jag post vilket innebär att jag med två andra personer turas om att vara livbojsvakt, utkik och rorgängare. Man roterar efter varje halvtimme och då slår livbojsvakten så kallade glas. I slutet av vakten slås åtta glas vilket motsvarar fyra timmar och då är vakten slut och man lämnar över till nästkommande vakt. Mina pass som rorgängare idag var väldigt lugna då den högsta hastigheten jag kom upp i var 1,7 knop. Det var helt vindstilla och mätaren för vindens hastighet visade 0,0. Det enda som tog oss framåt var att det var strömt i vattnet. Efter ett tag gav vår styrman Joachim upp på den oexisterande vinden och satte igång motorn, med motorn gjorde vi ungefär 5,5 knop vilket känns lite mer lovande för att komma fram i tid till La Palma på fredag.

Nu är det mindre än två veckor kvar av resan vilket jag tycker är väldigt tråkigt. Tiden har gått så fort och jag vet inte ens vad vi gjort under den senaste månaden på Gunilla trots att det är ett bra tag, samtidigt känns det som att jag har varit påmönstrad ombord hur länge som helst och en vanlig dag i skolan på Öckerö känns som ett minne blott.

Vendela Palmér styrbordsvakt