Ett avsked till Santo Domingo

Efter 4 innehållsrika och spännande dagar fyllda med kopiösa mängder glass, långa stunder på internetkaféer och en fascinerande grottutforskning var det till slut dags för den sista dagen innan sjöbenet som ska ta oss till vår slutdestination, Tampa. Därför ville både jag och mina vänner trots att vi var trötta efter gårdagens utflykt ta oss ut i staden en sista gång för att säga ett varmt hejdå till Santo Domingos pittoreska gator och torg.

Efter en välbehövd tupplur efter uppställningen var vi ett stort gäng på åtta personer som tillsammans tog oss ut på stan. När vi som så många gånger förut nätt och jämt tog oss över den vältrafikerade vägen med alla kroppsdelar oskadda och kämpade oss upp för den sega trappan som välkomnar en till stadens finare delar dröp min kropp av svett och jag hoppades innerligt att himlen skulle kyla ner luften med en svalkande regndusch, men regnet som tillgivet har fuktat ner vår vardag ända sen vi äntrade Santo Domingo lyste med sin frånvaro idag. Därför kände jag hur jag rös av lättnad när vi hittade ett mysigt kafé med AC en bit längre ner på den numer välbekanta huvudgatan. Som ett plus hade kaféet utmärkt wifi och jag lät mig bli osocial en stund medan jag smuttade på mitt inköpta iskaffe som skänkte munnen en arom av minnen från somriga dagar hemma i Sverige.

Efter några telefonsamtal med nära och kära var hela gruppen ivriga att få gå vidare, för vi ville utnyttja våra sista timmar i Santo Domingo till max. Vi tog en snabb och spontan sväng förbi en butik som erbjöd piercingar för ett anmärkningsvärt lågt pris och min kompis tog två hål i öronen, nöjd över att som fattig student ha gjort ett ekonomiskt kap.

Vid detta laget hade värmen som nu låg på 28 grader, en värme som är obekant för oss svenskar, tröttat ut våra hjärnor tillräckligt för att vilja vända tillbaka till båten, men först unnade vi oss lite färskpressad juice som vi kylde ner oss med samtidigt som vi i behaglig takt styrde stegen mot den svala miljön Gunillas innandöme bjuder på.

Efter tre timmar av lathet i elevinredningen och en smarrig middag som utgjordes av spenatsoppa, bröd toppad med ost och pesto samt några löskokta ägghalvor som simmade runt i soppan hade solen gått ner bakom den hustaksprydda horisonten och bytts ut mot en mindre hettande fullmåne som lyste upp vattnet kring båten som en ledljuslampa. Jag och ett antal andra invånare på båten bestämde oss för att ta oss ut på de gemytliga Santa Domingo-gatorna för ett sista avsked till alla fina minnen som staden under bara fyra dagar har lyckats skänka oss. Vi gick till det stora torget som flockades av djupgröna lövträd som skymde himlen med sina långa grenar, nyfikna turister med blixtrande kameror och ett högt antal duvor som försökte förföra turisterna med sina flaxande vingar och stora runda ögon. Med den latinamerikanska musiken som ljöd i luften i bakgrunden satte vi oss på en parkbänk och lät oss omslutas av allt det underbara som utgör Santo Domingos personlighetsdrag: människorna, musiken, dofterna, träden, fåglarna, gatuhusen… listan kan göras oändligt lång.

Dominikanska republiken har precis som andra hamnar gjort mig och mina klasskompisar några lärdomar rikare och gett mig minnen som jag kommer bevara i många år framöver. Imorgon när Santo Domingos gator och torg sakta försvinner bakom horisonten och bara blir till ett minne blott kommer jag känna en stunds sorg över att behöva ta farväl till ännu en vacker plats, men sen kommer leendet återvända till mitt ansikte, för bortom detta sjöbenet väntar ännu en hamn och därmed ännu ett äventyr.

Sara H