Ett dygn av lungn och ro

Dagen började direkt med en utmärkt purrning den var både kort och behaglig.

Klockan var 07:01, det var dags att snabbt dra på sig pyjamasen och vandra upp till frukosten som var uppdukad i lilla mässen. Redan i lejdaren möttes man av en speciel doft, nämligen doften av nybakat bröd. Våran hytt slog sig ned på ett bord där det inte bara fanns nybakat bröd men även äppel juice, det kunde inte bli bättre.

Jag och mina hyttkamrater vandrar sedan ut för att påbörja ett vaktpass från 08:00 till 12:00 och när vi öppnar dörren möts vi av strålanade sol och värme. Många kanske ser det som en bra sak, inte min hytt då det innebär "perfekt arbetsväder" för vår vaktledare. Redan efter 5 min har vi fått information om arbete för 4 veckor framåt så de var bara att sätta igång. Jag och en av mina hyttkamrater börjar med en relativt spännande arbetsuppgift vilket var att smörja in alla läderdetaljer i hela stor masten. Jag stod i många konstiga positioner för att försöka nå alla olika läderdetaljer men efter 2 timmar var vi klara och det blev en lättnad för ryggen att komma ner på main däck. Vi fortsatte sedan med lite små jobb tills de var dags att gå av vakt.

Efter vakten går vi ner under däck och jag bestämmer mig för att ta en välförtjänt dusch innan lunchen. Efter lunchen rör vi oss mot kojen då min kropp kräver sömn i iallafall 4 timmar innan den är redo för att sätta sig i stora mässen och påbörja skrivandet av en kemi essä. Dagen avslutas sedan med en klar kemi essä och en nattvakt med en otrolig stjärnhimmel.

Olle Härströmer