Ett extraordinärt dygn.

Äntligen i hamn på Jamaica har vi på frivakt avnjutit en dag utanför Gunilla. Ni där hemma har säkerligen väntat med spänning på att få uppdateringar från Karibien, och äntligen är väntan över. Häng med!

0000 De första ankarvakterna blir purrade för att hålla koll så att vi inte draggar där vi ligger utanför hamnen i Montego Bay. Skeppet är tyst och bara några få är vakna när midnattsronden gås. Det är styrbords vaktdygn, och vaktar gör de med längtan att snart äntligen få fast mark under fötterna.

0100 Ankarvakterna löper på.

0200 Då och då gås extra rundor på däck för att se till att inga oinbjudna gäster tar sig ombord i skydd av mörkret. Ankarvakterna löper på.

0300 Ankarvakterna löper på.

0400 Fyraronden gås. Fartygstvätten tvättas och maskinerna går flitigt. Ankarvakterna löper på.

0500 Ankarvakterna löper på.

0600 Backisarna blir purrade för att börja med hamnfrukost.

0700 Resten av skeppet purras. Elever och befäl makar sig sakta mot stora mässen för att trötta trycka i sig dagens dos av torrt bröd.

0800 Styrbord hetsas upp från hytterna mitt i ombyte från pyjamas till iland-kläder för att hjälpa till att ta upp ankaret. Midskepps vaktdygn börjar.

0900 Vi har klappat till kaj men inte fått besked om vad som ska ske härnäst. Pirates of the Carribean har startats i stora mässen och alla på frivakt följer spänt kapten Jack Sparrows äventyr.

1000 Frivakterna inväntar sitt kvart-över-tio fika, men när klockan slår kvart över kallas alla till uppställning inför landgång. Väl på väderdäck doftar det solkräm och förväntan. Förhållningsreglerna är att gå i grupper om sex, vara hemma till sex och endast hålla till på Hip Strip.

1100 Vi tar taxi till turistgatan Hip Strip. Taxin har AC men när vi väl stiger ur slår den varma väggen av karibisk temperatur emot oss. Direkt försöker folk pracka på oss både souvenirer, flätor och marijuana, men som de rutinerade gunillaelever vi är lyckas vi undvika alla fällor.

1200 Efter lite vandrande på Hip Strip börjar ett febrilt letande efter både bankomat och lunchmat.

1300 Vi har lyckats ta ut jamaicanska dollar i en seriös bankomat, hittat till stranden som är full av turister och beställt pizza på en restaurang med trevlig personal. Tyvärr behöver vi vänta på pizzan i vad som känns som en evighet. Lyckligtvis överlever vi.

1400 Vi är mätta och har hittat en tom ledig plats i skuggan av ett träd på stranden. I omgångar springer vi till vattnet och kastar oss i, det är helt underbart!

1500 Vi inser att det endast är galningar som solar i den här värmen. Istället sitter vi flåsande i skuggan och hoppas att vi ändå kommer bli bruna.

1600 Eftersom vi måste vara tillbaka på Gunilla till middagen som serveras klockan sex börjar vi röra oss från stranden mot Burger King och oreomilkshake, en favorit sen vi var i Portsmouth.

1700 Det visar sig att BK inte har oreoshakes, så besvikna behöver vi ta taxi tillbaka till kryssningsterminalen utan att ha fått stilla våra begär.

1800 Vi möts av Midskepps fartygsvakter vid landgången som föser ner oss till stora mässen för middag. Ljudnivån är hög och berättelser om hur dagen varit flyger i luften. Vi är såpass exalterade så att kapten måste påminna oss om att sänka ljudnivån.

1900 Durken är sandig och duscharna upptagna. Alla är utmattade efter dagens soliga strapatser. Det går rykten om att någon lyckats ladda ner det sista avsnittet av Bron, men ingen vet säkert.

2000 I stora mässen hörs skratt och stoj från dom som spelar med andra ord.

2100 I stora mässen har skratten bytts ut mot småprat, filtar och popcornmys.

2200 I stora mässen sitter några enstaka elever kvar. Det händer inte mycket på skeppet nu. Det sista avsnittet av Bron skramlades aldrig fram.

2300 Midskepps blir utpurrade för att hjälpa till på däck med förhalningen, vi ser inte så mycket mer av dom efter det. Tystnaden börjar lägga sig över Gunilla. De flesta kryper ner i kojerna med nytvättat hår och rena lakan. Här och där vrider vissa på sig för att inte ligga på brända axlar, men snart har alla somnat in i en skön, sjösjukslös sömn.

2400 Endast fartygsvakterna är vakna. En går midnattsronden medan den andra ser ut över Jamaicas nattljus. Imorgon ska de äntligen för första gången få gå iland på Jamaica.

Xia Hallding, Styrbord.