Fångad av en stormvind

Den omtalade “stormen” ombord på Gunilla ur en elevs perspektiv. En oförglömlig natt fylld av nya upplevelser. En natt som ingen av oss kommer glömma.

Det blåste 40 knop inatt och vågorna gick höga över Gunilla. Vi avlöste styrbords-vakt klockan 00:00 i ösregn och påbörjade det som skulle komma att bli fyra timmars hårt och intensivt arbete. Det var kolsvart ute vilket fick min position som utkik att bli ännu mer ansträngande än vanligt.

En halvtimme in på vakten började båten luta kraftigt och vågorna började strömma in över däck och ta över styrbordsidan av skeppet. Snart började vågorna svämma över arbetsstyrkan och flytvästar blåstes upp. Livbojsvakten slog ett glas och det var för min del dags att styra båten. Vid den tiden blev det en ännu skarpare lutning och vakten började glida mot styrbord. Under tiden jag var livbojsvakt så hade arbetstyrkan brassat segel för fullt i det allt mer stigande vattnet. Fikan blev inställd och inte lång tid senare kom Leo (andre styrman) och varnade om faran på maindeck.

Två glas senare var jag återigen på plats bakom rodret och Leo gav mig ordern att väcka kapten (Torben), och några befäl för att bärga brammen. Torben instruerade mig sedan om styrningen och jag gjorde mitt bästa för att göra ett så bra jobb som möjligt. Omständigheterna blev så allvarliga att de på däck behövde säkra sig i relingen för att inte riskera att hamna överbord, många av oss var skärrade men tillsammans fann vi ett lugn och en känsla av säkerhet som bara kan skapas via sånna här situatoner. Efter en timme bakom rodret behövde en annan post byta av mig så att jag kunde vila. Klockan fyra löste midskepps av oss och vi fick äntligen gå lägga oss. Dagen efter vaknade vi till ett lugnt hav och några välförtjänta pannkakor till frukost/lunch.

Nína Barbord