Fårfett och burgare

Första dagen i Ponta Delgada invigdes med roligt underhållsarbete och massa god mat. Allt ifrån födelsedagsfirande, klibbigt fårfett, klättring och goda hamburgare. Ponta Delgada tog emot oss med strålande sol och fint väder. Ni hör ju vilken toppendag!

Vi i styrbord hade vakt första dagen i Ponta Delgada. Först kändes det ganska surt, men dagen blev lyckad ändå. På vår vakt smörjde vi in lädret på seglerna med fårfett vilket faktist var väldigt roligt. Först skar vi av en bit fårfett vilket liknar en hård tvål. Sedan mjukade vi upp den i händerna och gjorde en mjuk boll av den. När bollen var klar klättrade vi upp i riggen och ut på rånarna. När vi var längst ut på rånarna började vi smörja in allt på seglet som var av läder.

Höjdpunkten på dagen var dock tiofikat. Eftersom Carl fyllde år hade befälen bakat en otroligt god kaka. Det var en blondie kaka med vit choklad och hallon. En blondie är som en brownie fast den inte har kakao i sig, därav namnet.

Vi fortsatte kämpa på uppe i riggen. När vi var klara var det dags för städning, vilket inte alltid är det roligaste… Men med bra musik och roliga människor går det fort och enkelt. Efter att vi var klara med städningen bjöd byssan på hamburgare. Riktigt gott efter en lång arbetsdag.

Vi avslutade dagen med att sitta på halvdäck och lyssna på Kaptens fiol, gitarr och sång. Alla som satt och lyssnade på framträdandet och var helt chockade vilken talang han hade. Det var svårt att tänka sig ett bättre avslut på en dag.

Avslutningsvis, av denna dagen har jag lära mig att fårfett är väldigt roligt att jobba med och om man klättrar i riggen tillräckligt länge kan man äta hur många kakor som helst. Ponta Delgada tog emot oss med fint väder och många nya minnen. Efter en sån här bra första dag kan jag tänka mig vilken underbar vecka vi kommer ha.

Hannah Österberg

styrbords vakt