Får man lov att klaga?

Om jag hade skrivit att dagen började spännande hade jag ljugit. Allt var precis som vanligt. Vi i styrbord blev purrade klockan 7 och alla var helt slut efter att ha ställt om klockan kvällen innan. Frukosten smakade även den som vanligt och redan vid vaktbytet förstod man att det skulle bli en varm dag. Som alla andra dagar. Jag klagar ju inte direkt på värmen, men snön är ändå lite efterlängtad.

Dagvakten var väldigt lugn och skön. Jag var dock rondman så fick tillbringa lite tid nere i maskin där det är ännu varmare än på däck. Annars gjorde vi inget speciellt alls. Några målade, lackade, vaskade rost och tog de allmänt lugnt. Efter vakten var det lunch. Svampsoppa. Inte riktigt min favorit, så det fick bli en liten kort sov paus innan lektionerna började. Det var ingen produktiv dag tyvärr. Den timmen som försvann när vi ställde om klockan hade satt sina spår även i mig.

Födelsedagar är alltid roligt ombord. Speciellt då det blir söt fika. Jag blev dock purrad lite för sent och kom upp 2 minuter efter fikat var slut. Så det blev ingen kladdkaka för min del. Efter middagen som var den godaste lasagnen jag ätit satte vi oss på backen för att bara prata och ta det ännu lugnare. Och framför allt för att ta lite luft. Vår AC har börjat spöka igen. Inte så härligt faktiskt. Nu kommer det bli till att vakna mitt i natten och vara helt blöt igen. Har längtat!

Nattvakten var också som vanligt. Vi städade elevinredningen och började sedan fika. Backisarna hade gjort pannkakor till nattfika. Vi hann inte äta upp innan vi blev hämtade för att bärga segel eftersom vi var på väg in i en squall. Jag blev uppskickad att beslå röjeln. Det var sjukt varmt, speciellt när man kom ner igen. Det var längesedan man tog en varm dusch efter vakt! Men vad har vi att klaga på egentligen? Här är vi, mitt ute på atlanten, i värmen och med varandra!

Elin Ås Jakobsson, Styrbord