Farväl Havanna

Havanna, tack för denna gång, vi ses nog inte på ett tag igen. Vi sätter segel och Havanna slutar inte snurra inne i huvvudet. Vad har jag precis varit med om? Vad har faktiskt hänt?

Det kommer ta några år att smälta Havanna och faktsikt förstå vad jag sett, hört och gjort. Huvudet är trassligt och jag är glad att inte behöva vara kvar här i en dag till, då hade nog hjärnan blivit överhettad. Idag lämnar vi Havanna för att bege oss mot Belize. Om jag inte minns helt fel ska sjöbenet ta 5 dagar, ett alldeles lagom sjöben skulle jag vilja påstå. Jag ser fram emot Belize, det är ett
land iallfall jag inte hört så mycket om så det ska bli oerhört spännande. Havanna var väldigt vackert men det ska bli skönt att komma härifrån efter alla våra hektiska dagar. Mitt huvvud är helt fullproppat med ny information som jag inte vet helt säkert faktiskt är sant.

Vi har gjort så galna saker i Havanna, vi har dansat salsa med CDR och gått på en massa museum fyllda med lögner och propaganda. Det har varit svårt att veta vad man ska tro. Jag vet att kubanerna har det dåligt här, men samtidigt har våra guider visat upp en helt underbar bild av Havanna där alla är glada och mår bra. Mitt i allt vackra och underbara vi fått se har nästan varenda person vi pratat med velat lämna Kuba. Det har varit väldigt svårt att höra och se, man känner sig nästan lite skyldig. Allt känndes så fel när vi dansade salsa med CDR medans
vi visste hur kubanerna har det i Kuba. Det har varit en lång och mentalt påfrestande vecka och jag är faktiskt glad att vi lämnar idag. Vi får se om jag en dag kommer tillbaka, jag älskar och hatar Kuba.

Idag drog min vakt, Midskepps, en turlott. Hela båten gick på sjöschema klockan 08.00 efter uppställningen, men vi i Midskepps går just nu i vakten 4-8/16-20. Vi fick alltså helt ledig i åtta timmar efter avgång, det var helt underbart. Jag sov ut till lunch för att sedan ligga och steka på backen i två timmar. Resterande av den lediga tiden kollade jag på RIO 2 och åt popcorn, det var härligt. Vår första kock fyller dessutom år idag och ni som inte vet så betyder födelsedagar gottefika vilket är något av de finaste vi har här ombord. Dagens gottefika var glass, choklad och vanilj. Jag tog bara vanilj för jag är en av de tråkiga människorna som inte tycker om chokladglass, det är helt sjukt jag vet. Vaniljglassen var dock helt ljuvlig, godaste jag ätit på ett tag, men det fick mig att ångra att jag inte köpt ett
eget glasspaket i Tampa och ställt in i frysen. Då hade jag kunnat ha glass när som helst, det hade varit lyxigt.

Vi gick på vakt klockan 16.00, vädret var helt underbart och jag står post. Det var en väldigt mysig vakt. Inget direkt hände men det var skoj ändå. I början av vakten fick vi besök av två pelikaner som satte sig på mesanmasten, vi döpte dem till Vladimir och Yanni (här är jag tyvärr osäker på stavningen) för att hedra guiderna vi haft i Havanna. Vi försökte att skrika på dem att dra, både på svenska och en väldigt dålig spanska. Men pelikanerna satt kvar och stanna hela natten.
Det finns egentligen inte så mycket att säga om sjöbenen just nu mer än att det är väldigt trevligt. Det gungar väldigt lite och vi nästan flyger fram med båten. Jag kom upp i nio knop och det gungade inget alls.

Jag hoppas att seglingen går smidigt och bra. Utöver att bara segla har äntligen mördarleken börjat (!!!), det ska bli super kul. Tyvärr är jag väldigt dålig på det och jag har inte fått den enklaste, men jag har en plan som mycket väl kan komma att funka. Eller den måste funka, mitt offer får inte förstå för då kommer mordet aldrig att gå att begå. Förhoppningsvis har jag mördat någon tills nästa gång jag har blogg. Håll tummarna för mig att jag inte dör första dagen, det hade varit lite pinsamt.
Jag är dessutom väldigt taggad på att ha samhäll och historia lektioner. Vi har haft två uppgifter i ämnena som handlat om Kuba och jag måste bara få ut allt ner i ett dokument så jag kan reda ut alla knutar jag har i huvudet. Det är otroligt mycket trassel.
Alice “Haken” Hakenmyr sa2023 Midskepps