Fenicier, tvättberg och gudfäder

Den 9 oktober började för mig tjugo över fyra på morgonen, när jag purrades (väcktes) för att gå upp och ha nattvakt. Jag hällde i mig en kopp kaffe, satte mig vid landgången i tid och gick efter en halvtimme iväg på rond.

Det visade sig visserligen att det som vanligt lyckligtvis inte brann, men också att det fanns ett tvättberg i stark konkurrens med Mount Everest och jag fick således stå i Stora Mässen och vika tvätt från kvart över fem tills slutet på min vakt, med ett uppehåll vid sex då jag gick på ännu en rond. Jag tycker dock faktiskt inte att det är så himla farligt att vika tvätt, snarare är det nästan lite skönt att ha en stund för sig själv sådär tidigt på morgonen (om man har vaknat tillräckligt iallafall).

Nåväl, vid halv sju gick jag av vakt och efter en dusch och en stunds väntan åt jag frukost. I vår klass har vi under denna resa bara blivit färre och färre frukostätare – själv räknar jag tyvärr mig själv vanligtvis till en av de som inte kan masa sig upp ur sängen förrän tio minuter innan frukostens slut vilket innebär att jag får sitta där med en halvtorr skalk och en kall kopp kaffe. Man kan fråga varför jag gör detta mot mig själv gång på gång, men svaret på den frågan vet bara gudarna. Iallafall var det alltså en annorlunda upplevelse att istället kunna sitta vid frukostbordet i trekvart och observera, ha långa samtal med klasskompisar och befäl över gröten och äpplemoset och att vara helt vaken i tid till morgonuppställningen!

Efter morgonuppställningen ställde vi upp i våra karaktäristiska blå pikéer – som fyrtio små grillpappor med SUV:ar som står uppställda och räknar upp sina skeppsnummer i turordning – och rörde oss mot denna hamns skolbesök. Vi träffade efter en kort promenad elever från en gymnasieskola här i Cádiz på ett torg och fick en stund att bekanta oss med dem. De två spanjorer jag och min grupp blev tilldelade var väldigt trevliga, roliga och pratsamma. Engelskan hos den ena av våra partners var väl sådär egentligen, men han klarade sig ändå på viljan att försöka och ren charm. Därefter fick vi besöka stadshuset och bl.a. prata med borgmästaren. I väntan på detta fick vi sitta i en stor hörsal med vägg- och takmålningar samt gamla, snirkliga stolar – stolar som oturligt nog för mig inte var helt klockrena att luta sig bakåt i. Mitt i ett välkomsttal skulle jag nämligen sträcka ut min rygg lite och hörde plötsligt ett knak – den gamla, vackra stolen hade plötsligt två sprickor i ryggen.

Därpå gick vi en guidad rundtur i denna Europas äldsta kontinuerligt bebyggda stad (!!!) som har varit befolkad av såväl fenicier, romare som morer och kristna spanjorer. Tyvärr insåg jag nu att den pigghetskänsla jag hade känt innan mest var lånad tid och nu kom min trötthet och slog mig som ett godståg. Under rundturen gick jag mest runt och var trött, och efter att spanjorerna hade besökt oss på Gunilla och fått en rundtur samt kanelbullar var vi fria att gå ut på stan. Vi gjorde så och slog oss snart ner i en liten park – allt var nämligen stängt som en följd av siestan som gör att staden somnar mellan 14:30 och 17:30 varje dag. Därefter gick de flesta i vårt sällskap tillbaka till båten för att vara med på turistbussrundturen i staden som DOS:en hade anordnat. Vi andra kände dock att vi inte riktigt orkade det, så vi satte oss på ett café i en och en halv timme och därefter, när siestan var slut, gick vi runt i lite olika affärer. Även om Cádiz är en liten stad finns många guldkorn även här, och efter besök i bl.a. ett par bokaffärer och två second hand-ställen var jag lite rikare på saker (och på vikt i väskan under hemresan) men lite fattigare på pengar.

Därefter mötte vi upp lite andra kompisar och rörde oss hemåt. Vi kom till en Stora Mässen där halva klassen satt och spelade Maffia – ett spel jag då fick stifta bekantskap med och genast tyckte om. Lite för sent slutade kvällens spelomgångar och jag lade mig för att få sova en lite för kort nattsömn. Sömnbrist på Gunilla tänker jag dock är närmast förväntat, det är lika bra att göra det bästa av sin tid här nu på slutet så får jag gå i ide hemma i Sveriges vinterkyla istället!

Fabian Harling, styrbord