Festen

Den 9 mars, en dag i trötthetens tecken.

Så fort man var under däck på Gunilla denna dag var det som att skeppet hade övergivits, inte en själ rörde sig i elevkorridoren, stora mässen, lilla mässen under frivaktsfikorna… Det var som att en sjukdom hade slagit ett slag i SA1619:s ansikten, en sjukdom vars enda symtom var en oändlig trötthet.

Kanske var det så att vi inte längre ansåg det vara värt att vara vaken längre efter att våra liv hade nått sin höjdpunkt på Kyras födelsedagsfirande. Kyra fyllde nämligen 19 igår och firade detta med en riktig brakfest i hytt 11. Vid klockan 10:45, d.v.s. när vi hade varit till sjöss i ca två och en halv timme efter att ha lättat ankar från vår ankarplats vid Tobacco Caye strax efter morgonuppställningen, var vi som hade frivakt uppklädda och redo för att fira Kyra (undertecknad bar gröna kostymbyxor, kortärmad vit skjorta, röd slips och en grön-röd-gulrutig väst). Vi bjöds på en fördrink i form av en virgin Cuba Libre utan citron och tilltugg i form av lyxig poppad majs och rostade beliziska ostbågar, och i hytten dansades, firades det och skratten måste ha hörts ända till Tobacco Caye. Sällan hade jag varit så glad över att någon annan hade fyllt 19 år.

Efter festen försjönk dock som sagt T/S Gunilla i en slags dvala och vi fick fördriva tiden bäst vi ville. Efter min vakttid gjorde jag mitt allra bästa för att mota den sovande Olle i grind men när stora mässen var så tom som någonsin en nynazists skalle blev den naturliga platsen att fördriva tiden i min koj och resten borde inte vara alldeles för svårt att räkna ut.

Vid 23:20 vaknade jag sedan av mig själv och började klä på mig för att gå upp på vakt, Midskepps som jag tillhör blev nämligen 12-4-vakten vid avgång från Belize City. Vakten bjöd på sättning av såväl under- som övermärsar och underbara pannkakor till nattfika och vid kl 4 la jag mig återigen i min koj med en natt av djupt slummer framför mig.

Fabian Harling, SAS1619