Födelsedagar, mord och norrmän

Andra dagen på sjöbenet på väg mot Cadiz. En solig dag fylld av mord, norrmän och födelsedagar.

Dagen började vid 04 med nattvakt. Under vakten hann vi brassa solfjäder, köra systemleken, skrubba däck och bärga några segel. På kl5 fikat fick vi varm nyponsoppa vilket var riktigt gott. När posterna skulle fika bytte jag av utkiken. Vanligtvis brukar jag inte tycka om att stå post men eftersom det var några delfiner precis bredvid båten blev det mycket trevligare. Efter nattvakten åt vi en snabb frukost för att sedan gå och lägga oss.

Vi blev purrade igen vid 11:30 för lunch. Lunchen började vid 11:50 och vi fick äta mycket snabbt då vi skulle vara med och sjunga på uppställningen 11:55 för Olle och Johanne som båda fyllde år. På grund av att Johanne är dansk sjöng vi både de svenska och danska födelsedagslåtarna. De fick några presenter och sedan var det dags att slå glas och för styrbordsvakten att börja arbeta. Vi i babordsvakten gick ner till stora mässen för lektion. Vi hade en hamnutvärdering och sedan kom vi till det roliga. Mördarleken!!!

Vi fick ta tre lappar som det stod vem, var och med vad man skulle döda personen. Jag fick att döda kapten i stora mässen med en magnet. Sedan gick vi upp på backen för att planera en historiapodd vi skall göra senare i veckan. Den sista timmen av vår frivakt hjälpte vi Styrbord med att sätta lite segel. Efter det var det vår tur att ha vakt. Jag var post den här dagen. Som sagt är det inte min favorit, men det var faktiskt inte så jobbigt nu heller. Himlen var klarblå och det var ganska stilla. Vi seglade även förbi ett norskt skolskepp som heter Sörlandet. Vi gjorde vågen åt dem och tog en massa roliga bilder. När vakten var slut
gick vi in i byssan för att göra varm choklad och vi blev även upplysta av de nya morden som skett under kvällen. Efter en underbar dag gick vi till sist ner till kojerna och la oss.

Olivia Linton Sjöström, Babord