Första dagen av den legendariska golftävlingen!

Efter 4 dagar av en ny vakttid så börjar jag vänja mig vid att istället för att ha 12- 4 vakten, nu ha vakt från 4-8. Jag skulle säga att jag tycker om den nya vakten mer eftersom att vi är uppe på däck under alla soluppgångar och solnedgångar. De är obeskrivligt vackra och de förändras även från dag till dag.

Något som också är bra med 4-8 vakten är att vi får mörker på båda vakttillfälligheterna, detta resulterar i att vi även ser stjärnklara himlar och mareld varje natt. Dagen före nyårsafton började i alla fall med att jag blev purrad klockan halv 4 på morgonen och gjorde mig redo för vakt. Nätterna ute på atlanten börjar bli varmare och varmare så jag hade faktiskt bara på mig en t-shirt och arbetarbyxor. Just denna vakten var jag rondman vilket innebär att jag en gång i timmen går en rond runt däck och under däck för att se till att allt ser bra ut, till exempel byter jag handdukar på toaletterna och skriver ner värden och grader ifrån maskinrummet. Under vakten hade vi inte så mycket att göra så vi satt på däck och pratade om gamla barnprogram. Det var en väldigt trevligt och en riktigt mysig vakt. Det är riktigt skönt att ibland få slappna av på vakten då vi är väldigt trötta under just denna tiden. Klockan 7 på morgonen avslutar man alltid 4-8 vakten med att städa på däck. Idag behövde vi bara sopa eftersom att vi snart skulle ha en golftävling, en tradition under nyår här på Gunilla. Tiden mellan att våran morgonvakt var slut och våran eftermiddagsvakt började låg jag bara och sov, vilket brukar vara fallet för de flesta av oss. Här lär man sig verkligen att sova på alla tillfällen man kan, jag tror att jag aldrig har sovit så mycket som jag gör på Gunilla men samtidigt aldrig varit så trött.

Klockan 4 började golftävlingen för våran vakt och vi delade in oss två och två. En började vara caddy medans den andra spelade, därefter roterade man tills att alla hade fått spela. Vi använde snusdosor fyllda med ris som golfbollar och kvastar som golfklubbor. Det fungerade hyfsat bra, jag tror faktiskt inte att det var materialet som var problemet utan den begränsade spelytan och att spelplanen var ett gungande skepp. De flesta i min vakt fick runt 20 slag, jag däremot fick 37 slag på tre hål. Golf var inte riktigt min grej, men det var väldigt roligt och något som gjorde det ännu roligare var att vi alla klädde upp oss som golfspelare. De flesta kom ut med keps, piké, kjol/shorts och en plasthandske som golfhandske. Efter att hela våran vakt hade spelat och en vinnare hade utsätts för att gå till final så var det våra vaktledares tur. Det blev plötsligt ett allvarligare spel då de började putsa puckarna och noggrant välja ut sina golfklubbor. Efter en knapp kvart av träning från bådas sida var det dags att börja. Fler och fler människor samlades på däck för att se dem spela och spänningen steg, samt deras vinnarskallar. Under spelets gång var det svordomar som blev sagda, nya taktiker som utvecklades och puckar som sparkades överbord. Precis som det ska vara tycker vi på Gunilla.

Efter golftävlingen hade vi fortfarande kvar 2 timmar av vakten så vi gick in för att byta om till arbetskläder. Under de två timmarna som var kvar gick jag rond och stuvade flytvästar, vilket betyder att man strukturerat placerar dem i deras skåp. Vi åt även pasta med vegetarisk köttfärsås till middag. Efter våran vakt var det dags att sova igen, och eftersom att man som sagt tar alla tillfällena man får till att sova så var jag och vakten snabba ner till våra hytter. Vi behövde ju trots allt få en god nattsömn inför morgondagens stora golffinal.

Linn Frisk