Första dagen till havs

Imorse lämnade vi den fina staden Cádiz och begav oss ut till havs. Till en början var vattnet nästan spegelblankt och vi puttrade ut från Cádiz för maskin.

Efter någon timma var det dags att sätta segel. I och med att det var så lite vind gick det väldigt långsamt. Ett ypperligt tillfälle att sola för oss som hade frivakt.

Under eftermiddag badade vi för första gången på öppet vatten. Då bräckte vi alla segel så vi fick ner farten. Efter hårt arbete med seglerna var vi väl förtjänta ett bad. Det var en cool upplevelse att bada med 60 meter vatten under sig och det var uppfriskande.

Avslutningsvis var det dags för första nattvakten. Det var mörkt och eländigt. Vinden hade ökat och våghöjden steg. En efter kom det elever upp på däck och hängde sig över relingen för att spy. Arbetsmässigt var det inte jättemycket att göra till en början. Men efter någon timma när vi hade fulla segel uppsatta så kom vi inte framåt längre. Vi hade förmodligen fastnat i något. När problemet var löst och vi började komma framåt igen var det dags för vår vakt att sova och nästa vakt att ta över.

Viktor Pilborg, babords vakt